Dit programma omvat de taakvelden 4.1 Openbaar basisonderwijs, 4.2 Onderwijshuisvesting en 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken. We vinden het belangrijk dat alle kinderen en jongeren, juist ook wanneer dat niet vanzelfsprekend is, in de gelegenheid worden gesteld om zich blijvend te ontwikkelen. We zijn in 2019 naast het uitvoeren van wettelijke taken dan ook met alle LEA partners aan de slag gegaan met een integrale onderwijs agenda 2020-2024. Iedereen doet mee en een goede aansluiting onderwijs-jeugdhulp zijn daarin als belangrijkste thema’s opgenomen. Op beide thema’s zijn werkgroepen bestaande uit alle geledingen van LEA actief aan de slag gegaan om tot samenwerkingsafspraken en uitvoering te komen. In 2020 zal de Lokaal Educatieve Agenda Eindhoven 2020-2024 worden aangeboden. Voor de bestrijding van laaggeletterdheid, één van de speerpunten in het coalitieakkoord, hebben wij een stadsplan laaggeletterdheid samen met de kernpartners opgesteld. Deze is in 2019 door het college vastgesteld. De gemeente Eindhoven is vanuit wettelijke plicht verantwoordelijk voor adequate onderwijshuisvesting voor het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. Doelstelling is om bij te dragen aan relevante en moderne onderwijsvoorzieningen. Daarvoor hebben wij in een integraal huisvestingsplan afspraken gemaakt met schoolbesturen. Het investeringsprogramma dat daarin is opgenomen wordt planmatig uitgevoerd. De voorzieningen, waarvan wij eigenaar zijn, zijn beheerd (conform de Verordening Huisvesting Onderwijs 2016). Samen met de schoolbesturen gingen we in 2019 door met de realisatie van het vigerende huisvestingsplan (IHP). Daarbij werden wij geconfronteerd met een significante stijging van de bouwkosten. In voorkomende gevallen zal dat leiden tot aanpassingen in de programma's en in de afspraken. Gezien de financiële uitdagingen van de gemeente is het zaak om samen met schoolbesturen creatief te zoeken naar passende oplossingen. Waar dit aan de orde is zullen we beschikkingen aanpassen met de intentie om de uiteindelijke voorzieningen relevanter te maken door een nog betere aansluiting op bijvoorbeeld duurzaamheidseisen, maatschappelijke ontwikkelingen en op de vragen van leerlingen. Dit zal ook tot uitdrukking komen in een gemoderniseerd IHP voor de periode na 2019. Daarin zal met name het primair onderwijs en daaraan gerelateerde SPIL-voorzieningen aandacht krijgen. |