Een verbonden partij is een rechtspersoon waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel in het bestuur of een stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen beschikbaar stelt, die zij mogelijk kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij.
Rechtspersonen zijn in te delen naar privaatrechtelijke rechtspersonen en de publieksrechtelijke rechtspersonen. Bij de privaatrechtelijke rechtspersonen gaat het primair om de stichting/vereniging, de N.V., de B.V. en de C.V. De privaatrechtelijke organisaties vinden hun wettelijke oorsprong in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij de publieke rechtspersonen gaat het primair om de Gemeenschappelijke Regeling (in verschillende verschijningsvormen), die hun basis vinden in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Verder bestaat er nog de combinatievorm, zoals de P.P.S.-constructie (publiek-privaatrechtelijke samenwerking). Het deelnemingenbeleid van de gemeente Eindhoven is verankerd in de nota “Op afstand verbonden”. De nota, geactualiseerd in 2018, geeft een bestuurlijk-juridisch, financieel en organisatorisch kader voor de (privaatrechtelijke) deelnemingen en de (publiekrechtelijke) openbare lichamen, waaraan de gemeente bevoegdheden en taken heeft overgedragen. Het deelnemingenbeleid gaat uit van actief aandeelhouderschap om de publieke belangen binnen de verbonden partijen te borgen.
Als aandeelhouder wil de gemeente op de volgende terreinen actief invloed uitoefenen: strategie (onder andere koersbepalende investeringen), beloningen in de (semi)publieke sector (Wet Normering Topinkomens), maatschappelijk verantwoord ondernemen (waaronder social return), risicobeheersing, eigen vermogen, benoemingen bestuurders en commissarissen (met aandacht voor diversiteit) en duurzaamheid. Tussen een verbonden partij en de gemeente kunnen ook andersoortige relaties bestaan, bijvoorbeeld subsidies, inkoop en ter beschikking stelling van vastgoed.
Op de volgende pagina is uiteengezet:
in welke verbonden partijen de gemeente Eindhoven participeert (officiële benaming);
tot welk type rechtsvorm de verbonden partij behoort;
op welke wijze de gemeente een financieel belang heeft in de verbonden partij;
op welke wijze de gemeente een bestuurlijk belang heeft in de verbonden partij;
aan welk taakveld de verbonden partij een bijdrage levert. In het desbetreffende taakveld is uiteengezet aan welke doelstellingen een bijdrage geleverd wordt door de verbonden partij, welke relevante ontwikkelingen verwacht worden en eventuele risico’s die van invloed zijn op onze financiële positie.
Aard van de verbonden partij
Naam verbonden partij
Taakveld
Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijk Regeling Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE)
TV64
Doelstelling en openbaar belang
De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in de keten van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk.
Inzicht bestuurlijk belang
Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Gemeente Eindhoven ca. 80%;
Overige gemeenten ca. 20 %
Het bestuur bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB), het Dagelijks Bestuur (DB) en de Voorzitter. Het DB bestaat uit de leden van het AB. Het AB benoemt uit zijn midden een voorzitter van het AB die tevens voorzitter is van het DB. De voorzitter vertegenwoordigt Ergon in- en buiten rechte. Het AB, DB en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen. Voor zowel het algemeen alsook het dagelijks bestuur geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Een besluit komt tot stand wanneer meer dan de helft van het aantal stemmen die meer dan de helft van het totaal aantal inwoners van de gemeenten die deelnemen in deze gemeenschappelijke regeling vertegenwoordigen, zich voor het voorstel heeft verklaard. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Het AB bestaat uit 10 leden, 2 collegeleden uit elke gemeente. Vanuit Eindhoven zijn dit de portefeuillehouder Werk & Inkomen en de portefeuillehouder financiën. Het DB kent 3 leden, te weten een van zetel Veldhoven (voorzitter), zetel Valkenswaard en een zetel voor Eindhoven (plv. voorzitter).
Wet Normering Topinkomens
Wordt op getoetst. Uit navraag blijkt dat er geen bestuurders zijn bij Ergon die een salaris ontvangen groter dan de norm.
Maatsch. verantwoord ondernemen
De GRWRE voert de Wsw, LKS (Banenafspraak), beschut werk en re-integratietaken uit. Daarmee voeren zij belangrijke taken in het kader van MVO uit. Ergon heeft als opdracht om loonvormende arbeid tot stand te brengen. Daarnaast dragen ze bij aan de CO2-reductie door inzet van elektrische auto’s, met name voor gebruik in de binnenstad (stadsreiniging). Tevens elektrisch gereedschap. De gemeente Eindhoven heeft Ergon ook een bijdrage in de kosten verstrekt voor het inrichten van de benodigde laad-infrastructuur. Verder heeft Ergon voor haar activiteiten in de openbare ruimte van Eindhoven een CO2-emissie-certificaat behaald.
Geleverde prestaties
Levering prestaties: de belangrijkste taakstellingen zijn:
Het uitvoeren van de WSW-oud voor de 5 deelnemende gemeenten. Met ingang van 2015 is er geen sprake meer van een echte taakstelling, maar van een verwachte realisatie. Er is immers geen instroom meer.
Het aanbieden van trajecten aan deelnemende gemeenten i.h.k.v. participatie gericht op betaald werk.
Uitvoering geven aan beschut werk nieuw en loonkostensubsidie (Banenafspraak) onder de Participatiewet.
Uitvoering geven en doorontwikkelen van re-integratiedienstverlening aan de vijf deelnemende gemeenten.
Het aanbieden van (betaalde) werkplekken aan deelnemende gemeenten in het kader van re-integratie of in een andere vorm (met behoud van uitkering).
Realisatie doelstellingen: Uit de geleverde prestaties blijkt dat de doelstellingen voldoende zijn gerealiseerd.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Er is sprake van een landelijk risico op het gebied van de WSW vanwege een lagere rijkssubsidie per WSW-werkplek (de zogenaamde efficiëncykorting), vergrijzing van de doelgroep en een lager volume Wsw-werknemers. Op termijn zijn er nog andere risico's die verband houden met Rijksmaatregelen als de Wet arbeidsmarkt in Balans, fiscale wetgeving etc.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
0
8.292
9.780
371
6.769
10.247
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft definitieve jaarcijfers 2019.
Gemeenschappelijke regelingen
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE)
TV73
Doelstelling en openbaar belang
Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. Cure doet dit door de focus te leggen op 4 kernwaarden, zijnde 100% hergebruik van de huishoudelijke afvalstromen, het optimaliseren van het serviceniveau voor de burgers, het beheersen en optimaliseren van de kosten en de inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor kan het product afval verder ontwikkeld worden tot nieuwe grondstoffen en kan onder andere de werkgelegenheid en de circulaire regionale economie worden gestimuleerd.
Inzicht bestuurlijk belang
Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Gemeente Eindhoven ca. 75%;
Overige gemeenten ca. 25 % (Geldrop en Valkenswaard tezamen).
Voor zowel het AB alsook het DB geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
Het AB bestaat uit twee leden per deelnemende gemeente. De voorzitter is voorzitter van het AB en van het DB;
Het DB wordt gevormd door de voorzitter van het AB alsmede twee overige leden. De twee overige leden worden uit en door het AB aangewezen. De leden van het DB zijn elk afkomstig uit verschillende deelnemende gemeenten.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Niet van toepassing.
Wet Normering Topinkomens
Niet van toepassing: het betreft aangestelde bestuurders van gemeenten (vanuit hun functie als wethouder) en een ambtenaar als directeur, ingepast in de lokaal gemeentelijke CAR structuur.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Cure staat op de PSO-Prestatieladder op Trede 3. Dat betekent dat ze koploper zijn als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Naast het bieden van kansen aan deze mensen om werkzaam te zijn worden ze ook opgeleid door Cure. Hierdoor vergroten zij hun kansen om door te stromen naar een regulier betaalde baan in onze samenleving. In 95% van de gevallen stromen de medewerkers uit naar een regulier betaalde baan
Geleverde prestaties
Het afval in Eindhoven is binnen de ruimte van de begroting ingezameld en verwerkt. De begroting is tussentijds aangepast met ruim 2 mln vanwege hogere verwerkingskosten. In 2019 heeft de GR Cure de samenwerking met Orstedt om te komen tot de toepassing van de Renescience-techniek beëindigd. Dit houdt in dat het jaarrekeningresultaat 2019 van Cure negatief zal zijn.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij Cure zijn: • Recente grote projecten vragen om continuering van inhuur van specialistische kennis over diverse zaken op breed financieel terrein. • Sinds 2016 geldt een vennootschapsbelastingplicht voor overheidsondernemingen. In dit verband zijn de risico’s de tijdige en juiste implementatie ervan en de potentiële druk op het resultaat. Er is eind 2019 nog geen eindbeeld. Het ziet ernaar uit dat er een beperkte belasting komt over de fictieve winst op voor afval ontvangen vergoedingen een gering percentage (2%). • BTW Stichting Afvalfonds Verpakkingen. A.g.v. een casus bij gemeente Leek bestaat het risico dat BTW afgedragen moet worden over de op grond van de Raamovereenkomst Verpakkingen ontvangen vergoeding vanaf 2012. • Lagere vergoedingen voor gescheiden afvalstromen (plastic, papier), als gevolg van internationale marktwerking.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
-785
25.050
-785
198
18.079
198
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft definitieve jaarcijfers 2019.
Gemeenschappelijke regelingen
GR GGD Brabant Zuidoost
TV71
Doelstelling en openbaar belang
De GGD Brabant Zuidoost is een samenwerking tussen Eindhoven en de 20 overige regiogemeenten, met als doel bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners.
Inzicht bestuurlijk belang
Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Gemeente Eindhoven ca. 69,48%;
Overige gemeenten ca. 30,52%
Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur (AB) stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur (DB) ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Het AB en DB vergaderen ca. 5 keer per jaar.
Stemverhouding: De stemverhouding van de aangewezen leden bij (financiële) besluitvorming in het Algemeen Bestuur is als volgt:
gemeenten tot 20.000 inwoners heeft één stem;
gemeenten vanaf 20.000 inwoners heeft twee stemmen;
de gemeente Helmond heeft drie stemmen;
de gemeente Eindhoven heeft vijf stemmen.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Namens gemeente Eindhoven maakt wethouder Richters deel uit van het AB en DB van de GGD-BZO. Wethouder Oosterveer is aangewezen als vervanger bij afwezigheid van mevrouw Richters.
Wet Normering Topinkomens
In 2018 werd voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Bij de GGD-BZO ontvangt de directeur de hoogste beloning. Deze beloning valt ruimschoots onder het genoemde bezoldigingsmaximum. In afwachting van haar jaarrekening 2019, heeft de GGD-BZO per mail verklaard dat men ook in 2019 voldoet aan de WNT.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid).
Geleverde prestaties
In 2019 is een plan opgeleverd vanuit de GGD-BZO om voor 8 gemeenten in de regio de uitvoering te verzorgen rondom de Wet Verplichte GGZ. Zij hebben daarvoor per 1 januari 2020 een meldpunt ingericht voor meldingen, een team dat de triage verzorgt en het verkennend onderzoek om zo tot een aanvraag te komen voor een eventuele zorgmachtiging.
In 2019 is zoals ook aangekondigd in de kadernota 2019 gewerkt aan de uitwerking van de businesscase van de GGD-BZO, met als belangrijke pijler het onderbrengen van de integrale jeugdgezondheidszorg bij de GGD-BZO (inbesteden van de jeugdgezondheidszorg voor 0- 4 jarigen bij de GGD-BZO). Hierin trekken zij samen op met de huidige JGZ-instellingen in de regio.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Algemene reserve GGD-BZO: de algemene reserve Publieke gezondheid is eind 2019 beduidend lager dan de vigerende bandbreedte weergeeft. Dit is mede het gevolg van een onttrekking in het kader van de bestuursopdracht. Het AB bepaalt of de reserve aangevuld wordt of niet. De verwachting is dat de algemene reserve op termijn als gevolg van de bestuursopdracht zal verbeteren/herstellen. De algemene reserve Ambulancezorg is nu gelijk aan de ondergrens van de bandbreedte.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
213
14.879
2.864
-16
12.663
2.830
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft definitieve jaarcijfers 2019. Het resultaat 2019 van €212.500 bestaat uit een positief resultaat bij Publieke gezondheid van €124.500 en een positief resultaat bij Ambulancezorg van €88.000.
Gemeenschappelijke regelingen
GR Metropoolregio Eindhoven
TV01
Doelstelling en openbaar belang
Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het in 2019 vastgestelde samenwerkingsakkoord ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE.
Inzicht bestuurlijk belang
Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. · Gemeente Eindhoven ca. 30% · Overige gemeenten ca. 70% Specifiek voor het onderdeel RHCe geldt dat ook het voor een gemeente in gebruik zijnde aantal strekkende meters archief onderdeel uitmaakt van de verdeling van de bijdrage over de deelnemende gemeenten. In het Algemeen Bestuur heeft iedere gemeente een gelijk stemgewicht. Bij besluiten moet meer dan de helft van het totale aantal stemgerechtigde leden van het algemeen bestuur aanwezig zijn, besluitvorming geschiedt bij meerderheid van stemmen. Voor het tot stand komen van een beslissing over vaststelling van de begroting, begrotingswijzigingen, jaarrekening en regionale agenda is een gekwalificeerde meerderheid vereist van drie/vierde van hen die een stem uitbrengen.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
N.v.t.
Wet Normering Topinkomens
Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht het onderwerp bezoldiging op de agenda staan, dan neemt de gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting het lid algemeen bestuur.
Maatsch. verantwoord ondernemen
De organisaties van de Metropool Regio Eindhoven (MRE) en RHCe kennen een beperkte omvang, waarbij het merendeel van de begroting bestaat uit de kosten van personeel, bedrijfsvoering en gebouwen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt hierbij continue nagestreefd.
Geleverde prestaties
In maart 2019 is door de 21 samenwerkende gemeenten de besluitvorming inzake het MRE-Samenwerkingsakkoord 2019-2022 afgerond en het daaruit voortvloeiende MRE-Werkprogramma 2019 en is o.a. het opstellen van een Regionale Energiestrategie en een Streefbeeld landelijk gebied verder ter hand genomen, welke in 2020 in besluitvorming worden gebracht. Daarnaast zijn op 18 december het Werkprogramma 2020 en de daarmee samenhangende gewijzigde MRE-begroting 2020 vastgesteld, met als belangrijk element de hoogte van de gemeentelijke inwonerbijdrage aan de MRE. Tevens is op 28 december de Kadernota Begroting 2021 vastgesteld. Daarnaast zijn op meerdere momenten bijeenkomsten georganiseerd tijdens welke de gemeenten (raden en colleges) input konden leveren gericht op de realisatie van het Werkprogramma 2020 en het opstellen van het Werkprogramma en Begroting 2020. RHCe: Uitvoering gegeven aan het programma “Werk en Uitvoering 2019-2020”.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Metropoolregio Eindhoven: In het najaar 2019 is de (financiële) vertaling van de besluitvorming van 27 maart 2019 over het nieuwe samenwerkingsakkoord vastgesteld. Daarmee is de evaluatie en doorontwikkeling van de MRE formeel afgerond. Vanaf 2020 werken we vanuit het nieuwe samenwerkingsakkoord, zowel qua governance, inhoudelijke programma, alsmede met bijbehorende inwonersbijdrage.
Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe): De organisatie is in 2019 op orde gebracht, het contract met de interim manager is verlengd tot 31 augustus 2021 met oog op het bestendigen van de organisatie. In 2020 zal de toekomstige vorm van het E-depot bekeken worden mede in relatie tot aanbeveling uit de evaluatie MRE tot ontvlechting van het RHCe.
Gulbergen: de voormalige stortplaats is officieel nog niet gesloten en de nazorg niet overgedragen aan de Provincie Noord Brabant. De voornaamste reden hiervoor is dat er tussen de stortplaatsen en de provincie Noord Brabant nog geen overeenstemming is over de voorwaarden van sluiting en overdracht. Er wordt onder regie van de MRE gewerkt aan een haalbaarheidsonderzoek ontwikkelvisie, mede gericht op het verminderen van financiële risico’s van de 21 gemeenten.
Naheffingen afval: Het geschil tussen Attero en de Brabantse gewesten over de garantieplicht van aanlevering van brandbaar restafval over het jaar 2015 tot en met januari 2017 is tot een eindvonnis gekomen. Het eindvonnis geeft aan dat de Brabantse gewesten zijn verplicht tot het betalen van een naheffing van € 15 miljoen voor minder levering, waarvan € 5,1 miljoen voor de 21 gemeenten in MRE-verband. Er is door de Brabantse gewesten een procedure gestart bij het Gerechtshof om het vonnis te vernietigen. De Gemeente Eindhoven heeft binnen het aandeel restafval van de 21 MRE-gemeenten nagenoeg ongewijzigde hoeveelheden afval aangeleverd aan Attero. En stelt zich op het standpunt dat bij een succesvolle claim van Attero aan het MRE de bijdrage van de gemeente Eindhoven nihil is. Dat is tot nu toe ook steeds zo uitgedragen. Het gecalculeerde risico is gezien het voorgaande 0. De mogelijke claim zal volgens de gemeente Eindhoven dan ook betaald moeten worden door de overige regiogemeenten die in betreffende jaren minder afval zijn gaan aanleveren. Indien Eindhoven toch zou moeten meedoen in een regionale verdeling van de claim is het risico maximaal 1,5 miljoen. Binnen Eindhoven wordt voor deze vordering geen claim op de voorziening afvalstoffen gelegd.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
1.039
18.050
5.821
1.005
17.413
4.280
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft conceptcijfers 2019. Het algemeen bestuur dient de jaarrekening nog vast te stellen.
Gemeenschappelijke regelingen
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
TV74
Doelstelling en openbaar belang
De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken.
Inzicht bestuurlijk belang
Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet, bepaald in 2016 (jaarrekening, afgerond)): • Gemeente Eindhoven: 9% • Andere gemeenten: 47% • Provincie: 35% • Derden: 9% (Dit percentage is juridisch begrensd tot 17% als richtwaarde, in verband met de Europese richtlijn aanbestedingen (bron: Adviesbureau AKD, 2013)).
Het openbaar lichaam heeft een algemeen bestuur (AB). Gedeputeerde Staten en de colleges wijzen uit hun midden ieder één lid van het AB aan. De ODZOB kent 22 deelnemers. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 6 leden waaronder de voorzitter. De leden worden uit en door het AB gekozen.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Niet van toepassing.
Wet Normering Topinkomens
Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. De rollen worden ingevuld vanuit de aanstelling bij de deelnemende partijen. Er worden geen salarissen of vergoedingen uitgekeerd.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Bij de verbouwing van kantoorruimte als gevolg van de groei van de organisatie is LED-verlichting toe gepast. Er zijn ook elektrische bedrijfsauto’s geleased. Het facilitaire team is uitgebreid met een gastvrouw via de Ergon (SW bedrijf). Voor wat betreft inkoop is ingezet op verdere verduurzaming van de bedrijfsvoering.
Geleverde prestaties
De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de begroting 2019.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij ODZOB zijn: • ODZOB verwacht (ondanks toename van tarieven) een omzetstijging vanwege een uitbreiding van de wettelijk verplichte taken (onder meer asbestverwerking en wijziging Beheer Openbare Ruimte) en vanwege een toename van vrijwillige taken van de deelnemers (vanwege aantrekken van de (woning)bouwmarkt). • ODZOB gaat er van uit dat er geen vennootschapsbelasting verschuldigd zal zijn. • De reserve van ODZOB is sinds 2017 maximaal gevuld. • Odzob dient zich voor te bereiden op invoering van de Omgevingswet per (zoals eind 2019 verwacht) 1 januari 2021. Dit vergt bovenop de begroting 2020 substantiële aanvullende voorbereidingskosten (indicatie €1,2 mln)
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
915
3.413
2.429
0
4.254
1.515
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft voorlopige jaarcijfers 2019.
Gemeenschappelijke regelingen
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO)
TV11
Doelstelling en openbaar belang
VRBZO is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden.
Inzicht bestuurlijk belang
Aandeel (financiële bijdrage) 2019:
Gemeente Eindhoven: 34,3%
Overige gemeenten: 65,7%
Het bestuur van de VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur (AB), Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën en Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben.
Het AB bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Bij het nemen van besluiten door het AB tot vaststelling van de jaarrekening en tot vaststelling van de begroting en begrotingswijzigingen brengen de leden die een gemeente vertegenwoordigen tot 20.000 inwoners 1 stem uit. De leden die een gemeente vertegenwoordigen met 20.000 of meer inwoners brengen 2 stemmen uit vermeerderd met een stem per volledig veelvoud van 15.000 inwoners, waarmee het aantal van 20.000 inwoners door die gemeente wordt overschreden. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat naast de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter uit maximaal 5 leden, aan te wijzen door en uit de leden van het AB. Bij de samenstelling van het DB geldt als uitgangspunt dat een evenredige geografische verdeling over de regio wordt aangehouden. Eindhoven vult 1 zetel in. Het AB kan, conform artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen commissies instellen met het oog op de behartiging van bepaalde belangen.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Met betrekking tot de gemeente Eindhoven hebben zich geen wisselingen voorgedaan.
Wet Normering Topinkomens
Binnen de VRBZO valt, gezien het criteria van de dagelijkse leiding over de gehele veiligheidsregio, alleen de directeur onder de meldingsplicht WNT. Op basis van de concept jaarrekening 2019 voldeed de VRBZO aan de Wet Normering Topinkomens.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Hier is in het concept jaarverslag VRBZO 2019 niet specifiek iets over opgenomen.
Geleverde prestaties
Voor de in 2019 geleverde prestaties verwijzen we naar het concept jaarverslag VRBZO 2019, wat onderdeel is van de jaarrekening VRBZO 2019.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Zie hiervoor paragraaf 6.1 Risicobeheersing en weerstandsvermogen van het concept jaarverslag VRBZO 2019. Hierin is o.a. het volgende opgenomen: VRBZO heeft in 2019 de beleidsnota Risicomanagement & Weerstandsvermogen geëvalueerd en herijkt. De beleidsnota is in december 2019 door het Algemeen Bestuur vastgesteld voor de periode 2020 - 2023. De belangrijkste beleidsuitgangspunten voor VRBZO op gebied van risicomanagement zijn: • Risico’s in een cyclisch proces inventariseren, beoordelen en monitoren via een continuiteïtsplan; • De instelling van een weerstandsvermogen heeft als doel om een stabiele (trendmatige) ontwikkeling van de gemeenschappelijke bijdrage te waarborgen. • Streven naar een ratio weerstandsvermogen van 1 of hoger. De hoogte van de algemene reserve is vastgesteld op € 2,0 miljoen.
In hoofdstuk 1 van het concept Jaarverslag VRBZO 2019 zijn de Bestuurlijk relevante ontwikkelingen 2019 aangegeven. Dit betreft:
Overdracht meldkamer brandweer naar MKOB In januari 2018 werden de meldkamers van veiligheidsregio’s Brabant-Zuidoost en Brabant-Noord formeel samengevoegd tot Meldkamer Oost-Brabant (MKOB). Zij waren tijdelijk gehuisvest in Eindhoven, zodat het pand in Den Bosch verbouwd kon worden. De meldkamers van de brandweer, de RAV, en de politie verhuisden in april 2019 definitief naar Den Bosch. Op 16 mei was de officiële opening. De MKOB is de tweede meldkamer in Nederland die is aangesloten op de landelijke (technische) infrastructuur voor het meldkamernetwerk. Hiermee loopt MKOB voorop in het land, de meldkamers in heel Nederland worden nu klaargemaakt voor de toekomst. Voor de buitenwereld is er niets veranderd. De 24/7 bereikbaarheid en dienstverlening zijn hetzelfde gebleven. Intern zijn er wel veranderingen geweest: de collega’s van de meldkamer zijn niet meer in dienst van VRBZO en alle processen worden geharmoniseerd. Daarmee is het uiteindelijke resultaat bereikt: 1 meldkamer voor heel Oost-Brabant.
Onderzoek naar rechtspositie brandweervrijwilliger Het Veiligheidsberaad, het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) en de Brandweerkamer onderzoeken gezamenlijk op welke wijze de brandweerorganisatie opnieuw kan worden vormgegeven, op zo'n manier dat er nadrukkelijk en fundamenteel verschil is tussen vrijwilligers en beroepskrachten. Dat is namelijk nodig vanuit juridisch oogpunt. Aanleiding hiervoor is het resultaat van eerder onderzoek naar de rechtspositie van brandweervrijwilligers. Hieruit is gebleken dat, op grond van de Europese richtlijn voor deeltijdwerk, de huidige inrichting en werkwijze ten aanzien van vrijwilligheid bij de brandweer binnen het bestaande juridische kader niet behouden kan blijven. De reden hiervan is dat werkzaamheden en aanstellingseisen van beroepskrachten en vrijwilligers gelijk zijn. Op grond van het gelijkheidsbeginsel moeten brandweervrijwilligers door hun werkgevers –de veiligheidsregio’s – feitelijk als deeltijdwerkers worden beschouwd. Deze duidelijke conclusie besprak het Veiligheidsberaad tijdens de vergadering in juni. Het resultaat van het onderzoek waar nu toe is besloten, is besproken door het Veiligheidsberaad en de minister van J&V in december 2019. Hieruit blijkt dat er gezocht moet worden naar nieuwe invullingen van de manier van vrijwilligheid bij de brandweer. In landelijk verband wordt bekeken hoe de brandweer invulling kan geven aan vrijwilligheid. Rond de zomer van 2020 moet hierin meer duidelijkheid worden gegeven van Brandweer Nederland.
Regionale wervingscampagne voor brandweervrijwilligers De verwachting is niet dat er op korte termijn een uniform en helder plan voor handen is om het vraagstuk over de rechtspositie en taakinvulling van vrijwilligers op te lossen. In onze regio wordt wel een urgent probleem van een naderend te kort aan vrijwilligers bij diverse gemeenten ervaren. Om die reden is bewust ingezet op het interesseren van nieuwe aspirant brandweervrijwilligers. In het laatste kwartaal van 2019 is de een regionale wervingscampagne voor brandweervrijwilligers gehouden. Onze eigen vrijwilligers leverden een grote bijdrage aan de campagne door zich te lenen voor foto- en videomateriaal. Zij zijn het gezicht van de campagne en dat maakt de campagne. In totaal hebben ruim 50 personen interesse getoond om de brandweer te versterken.
Evaluatie Wet veiligheidsregio’s In de zomer van 2019 heeft de ministerraad heeft ingestemd met de instelling van de Evaluatiecommissie Wet veiligheidsregio’s (Wvr). De evaluatie is van belang om zicht te krijgen op het functioneren van het stelsel zoals beschreven in de Wvr, zowel ten aanzien van de bestuurlijke als operationele componenten. Het gaat daarbij om de realisatie van efficiënte en kwalitatief hoogwaardige brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, bevolkingszorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing onder bestuurlijke regie. De evaluatiecommissie heeft tot taak de doeltreffendheid en de effecten van de Wvr en onderliggende regelgeving in de praktijk te onderzoeken en daarbij ook te bezien of de huidige wet bruikbaar is in het licht van actuele en toekomstige dreigingen, maatschappelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen in de crisisbeheersing. Het is de bedoeling dat de evaluatie zo wordt uitgevoerd dat deze inzicht biedt in wat goed werkt, waar er verbetermogelijkheden zijn, en wat bij knelpunten de oplossingsrichtingen zijn. De evaluatiecommissie start in 2020 met het onderzoek en zal het onderzoeksrapport eind van dat jaar opleveren aan de minister.
Visie 2025 Het jaar 2019 was het laatste jaar van het regionaal beleidsplan 2015 – 2019. Dit beleidsplan was in eerste jaren na de regionalisering de leidraad voor VRBZO. Voor de organisatie is het belangrijk om na deze fase een koers en ontwikkelperspectief voor de komende jaren te bepalen. Dit was een belangrijke opgave voor 2019. Het bestuur gaf, samen met directie en netwerkpartners, de belangrijkste kaders voor de koers richting 2025. In oktober vond een bestuursconferentie plaats waarin de contouren van de koers zijn geschetst. Het regionaal beleidsplan kent diverse wettelijke onderdelen (artikel 14 Wet Veiligheidsregio). Deze items zijn in 2019 uitgewerkt en in december door het Algemeen Bestuur vastgesteld. In maart 2020 bespreekt het bestuur tijdens een extra bestuursconferentie over de uitwerking van de lange termijn beleidsdoelen van de organisatie. Aansluitend zullen in het voorjaar ook de gesprekken met de gemeenteraden plaatsvinden over de koers.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
647
39.485
6.887
773
42.790
7.391
Toelichting finan- ciële informatie
Het betreft hier de concept jaarcijfers 2019. Voor een toelichting verwijzen we naar de concept jaarrekening VRBZO 2019, waarbij het positieve resultaat 2019 m.n. wordt veroorzaakt door een positief resultaat op de volgende onderdelen ‘Meldkamer’, ‘Functioneel Leeftijdsontslag (FLO)’ en ‘Kapitaallasten’.
Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag
TV05
Doelstelling en openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Inzicht bestuurlijk belang
0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA (geen actieve vertegenwoordiging vanwege beperkt aandeel). Er heeft geen wijziging in aandeelverhouding plaatsgevonden in 2019.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
AVA 16 april 2020: Wisseling Raad van Commissarissen: herbenoeming van de heer J. Conijn en de heer J. van Rutte voor de periode tot einde AVA 2024. Aankondiging van aftreden van mevrouw J. Kriens per 31 december 2020.
Wet Normering Topinkomens
Voor de BNG bank NV is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing. In dossiers ter voorbereiding van de AVA's wordt aandacht geschonken aan het beloningsbeleid. De BNG bank NV behandelt het onderwerp van beloning tijdens de AVA's of tijdens een bijzondere AVA in geval er een besluit wordt gevraagd.
Maatsch. verantwoord ondernemen
De BNG bank NV houdt zich bezig met Maatschappelijk verantwoord ondernemen. De bank zoekt actief naar oplossingen voor maatschappelijke opgaven op het gebied van onder meer duurzaamheid, zoals CO2 reductie. De bank neemt deel aan de Sustainable Development Goals en het Spitsbergenakkoord (2018). Samen met andere financiële instellingen heeft de bank zich in 2019 gecommitteerd aan het klimaatakkoord en zal ze rapporteren over de klimaatimpact van haar financieringen en een actieplan opstellen om bij te dragen aan een vermindering van de uitstoot van CO2.
Geleverde prestaties
De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
De solvabiliteit van de BNG bank is in 2019 iets afgenomen. Het leverage ratio van de bank is ten opzichte van ultimo 2018 afgenomen met 0,2% tot 3,6%. De BNG bank houdt hetzelfde dividendpercentage aan als 2018, zijnde 50% van de beschikbare winst na belasting. Voor de gemeente Eindhoven betekent dit een dividend van € 217.932. Kredietbeoordelaar Fitch Ratings heeft de rating van BNG bank verhoogd van AA+ naar AAA met stabiel vooruitzicht. De ratings van Moody's, Standard& poor’s en Fitch Ratings zijn nu allemaal triple A.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
163.000
144.802.000
4.887.000
336.999
132.518.000
4.991.000
Toelichting finan- ciële informatie
De nettowinst over 2019 bedraagt € 163 miljoen, een daling van € 174 miljoen ten opzichte van 2018. De belangrijkste oorzaken van de daling van de nettowinst ten opzichte van 2018 zijn een lager resultaat financiële transacties en hogere voorzieningen voor kredietverliezen. Het resultaat financiële transacties komt uit op € 37 miljoen positief. De voorzieningen voor kredietverliezen bedragen € 153 miljoen. Dit, in historisch perspectief, hoge bedrag is het gevolg van de verminderde kredietwaardigheid van een relatie die diensten verleent aan gemeenten. Het renteresultaat bleef met € 435 miljoen nagenoeg gelijk aan het renteresultaat over 2018.
Vennootschappen en coöperaties
Brainport Development N.V.
TV31
Doelstelling en openbaar belang
Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport).
Inzicht bestuurlijk belang
14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. De andere publieke aandeelhouders (‘A’- aandeelhouders) zijn: de Metropoolregio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (de Stichting Brainport (50%) bepaalt de strategie van de vennootschap. De publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Algemeen directeur van Brainport Development is dhr. Paul van Nunen. Hij is (enig) statutair bestuurder van de vennootschap. De leden van de raad van commissarissen zijn: dhr. Van Ham, dhr. Nelissen en dhr. Van der Beek.
Wet Normering Topinkomens
Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Hoewel Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT valt, wil de vennootschap vanwege zijn (deels) publieke aandeelhouders en financiering buiten twijfel hebben dat ten allen tijde wordt voldaan aan deze wettelijke norm, ook bij een eventuele toekomstige 2-hoofdige directie (waarin de statuten voorzien). In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden. Dit is door de AvA van 18 mei 2017 bekrachtigd.
Maatsch. verantwoord ondernemen
De vennootschap heeft ten doel het creëren van een duurzaam en innovatief ecosysteem dat internationaal kan concurreren en zo de basis vormt voor welvaart en welzijn in de regio en daarbuiten.
Geleverde prestaties
De strategische koers van de Stichting Brainport (vastgelegd in het plan Brainport Next Generation) is vertaald in een door de AvA vastgesteld meerjarenplan voor de periode 2017-2020. Dit meerjarenplan draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, minder conjunctuurgevoelige economische groei, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Focus in het meerjarenplan ligt op de versterking van de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt, meer startende en groeiende bedrijven en verdere internationalisering van de regio. Op het meerjarenplan zijn de Jaarplannen 2017, 2018, 2019 en 2020 gebaseerd. In 2019 is gestart met het opstellen van een nieuw meerjarenpan voor de periode 2021-2024. Onder Brainport Development NV (100% aandeelhouder) hangt ook het Regiofonds Brainport BV. Via de regiodeal wordt door rijk en regio gezamenlijk voor €370 miljoen geïnvesteerd in de regio. Hiervan is €130 miljoen afkomstig van het rijk. Een eenmalige extra impuls voor een aantal concrete en aanvullende investeringen op het gebied van het voorzieningenniveau, aantrekken en behouden van talent (op alle onderwijsniveaus) en innovaties met een maatschappelijke impact. De Rijksmiddelen uit de Regio Deal Brainport Eindhoven (€130 miljoen) zullen gedurende vier jaar (2018-2021) naar projecten van de Triple Helixpartners in de regio stromen. Het bestuur van Regiofonds Brainport BV berust bij de stichting Brainport die ook bepalend is bij de toekenning van de Rijksmiddelen aan projecten.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’ bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de bijdrage van 130 miljoen euro die het rijk vanuit de Regio Envelop heeft gereserveerd voor Brainport Eindhoven in te zetten. De financiële stroom van middelen loopt via de begroting van gemeente Eindhoven, doordat het geld via een decentralisatie uitkering aan gemeente Eindhoven wordt verstrekt, die het vervolgens doorzet via een incidentele subsidie naar een regiofonds onder beheer en aansturing van Stichting Brainport (‘Regiofonds Brainport BV’, een 100% dochteronderneming van Brainport Development NV).
De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn over het algemeen beperkt. Voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in mei 2016 de hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op € 2,8 mln. Ultimo 2017 bedroeg het weerstandsvermogen € 2,4 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd.
De Belastingdienst en Brainport Development NV zijn samen het traject horizontaal toezicht ingegaan. Het strategisch behandelplan betreft een schriftelijke weergave van de onderwerpen die op verschillende momenten met elkaar zijn besproken en afgestemd. Op 27 februari 2019 is de analyse van de door Brainport uitgevoerde monitoring van de fiscale beheersingsmaatregelen besproken. Het behandelplan van de Belastingdienst is hierop afgestemd. Brainport heeft de werking van het Tax Control Framework getoetst. Hieruit is gebleken dat de interne beheersmaatregels werken en de fiscale risico’s beperkt zijn.
In 2019 is een update van de risico-inventarisatie en –analyse geweest. Deze update blijkt te leiden tot een lichte stijging van de noodzakelijk geachte omvang van het weerstandsvermogen. Zoals in zijn vorige rapportages adviseert PwC ook nu weer om voor de weerstandcapaciteit van de vennootschap een betrouwbaarheidsnorm aan te (blijven) houden van 95%. Deze 95%-norm leidt, op basis van deze nieuwste analyse, tot een weerstandsvermogen van €3.174.914; een stijging van €343.407 sinds de vorige analyse uit 2016. Uit de Jaarrekening 2018 blijkt dat De vennootschap inmiddels een weerstandvermogen van € 2,5 mln. heeft opgebouwd. Eventuele positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd om het geadviseerde weerstandsvermogen te kunnen benaderen.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
2
2.317
3.266
41
2.790
3.264
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft definitieve jaarcijfers 2019.
Vennootschappen en coöperaties
Breedband Regio Eindhoven B.V.
TV31
Doelstelling en openbaar belang
Breedband draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Met de start van het project BrabantRing trekken we samen op met de B5-steden en de provincie om een open en laagdrempelig toegankelijke digitale hoofdsnelweg naar alle Brabantse gemeenten te realiseren, te beginnen tussen de B5-steden. Onze deelneming Breedband Regio Eindhoven (BRE) en de Eindhoven Fiber eXchange vervullen hier een cruciale rol in. In 2019 is verhuizing naar de nieuwe locatie aan de Dorgelolaan en de vervanging van de Switch afgerond. Daarmee ontstaat ruimte voor verdere groei van hun activiteiten
Inzicht bestuurlijk belang
Gemeente Eindhoven 30,7% van de aandelen. Andere belangrijke aandeelhouders zijn Stichting Woonbedrijf SWS HhvL (12,3 %), Stichting De Vitalis Zorg Groep (6,8 %), Stichting beheer Activa Summa (6,8 %) en Trudo Lichtrijk B.V. (5,9 %).
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
In de AvA van 19 december 2018 is de heer van Cappellen per 1 januari 2019 voor 4 jaar herbenoemd als commissaris.
Wet Normering Topinkomens
Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Via de voorbereiding van een AVA wordt dit in het advies meegegeven aan de aandeelhouder
Maatsch. verantwoord ondernemen
Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. Bij het inrichten van het datacentrum (operation room) is nadrukkelijk aandacht besteed aan duurzaamheid. Zo is gekozen voor een systeem van koeling die energiezuinig is en worden waar mogelijk aanvullende activiteiten opgepakt om het energieverbruik te verminderen en/of klanten bewust te maken van hun mogelijkheden. Ook de onderwerpen diversiteit en social return krijgen aandacht. Zo is er eerder contact geweest met WijEindhoven over het invullen van stage-/leerplaatsen.
Geleverde prestaties
BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de EFX (een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken, met name glasvezelnetwerken). Via BRE/EFX worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding . In 2019 zijn 2 belangrijke projecten afgerond te weten het vervangen van de switch (switching-platform) en de verhuizing van het datacenter van het Laplace gebouw op het TUe terrein naar de Prof. Dorgelolaan. Hiermee is een belangrijke basis gelegd voor de toekomst van BRE. Naast het afronden van deze projecten werd in 2019 een verbetering gerealiseerd van de omzet en winst uit de reguliere bedrijfsvoering.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
De verhuizing naar het kantoor in het Glasvezelcentrum aan de Dorgelolaan alsmede de vervanging van de Switch is in 2019 volledig afgerond.. Beide ontwikkelingen hebben om stevige investeringen gevraagd. De meerjarenplanning geeft aan dat in 2020 nog een verliesjaar wordt door eenmalige kosten die samenhangen met de investeringen en dit herstelt zich vanaf 2021. Dit betekent dat in 2019 en 2020 wordt ingeteerd op het eigen vermogen en een herstel optreedt vanaf 2021. De meerjarenprognose geeft aan dat de stand van de algemene reserve in de jaren 2018 tot en met 2023 negatief zal zijn. Echter het totaal eigen vermogen inclusief aandelenkapitaal blijft ook in deze jaren positief. Gemeente Eindhoven beschouwt deze ontwikkeling daarom als een tijdelijke en niet als een duurzame waardevermindering. Op basis van de te verwachten positieve ontwikkelingen van het exploitatieresultaat vanaf het boekjaar 2021 zien wij geen aanleiding om onze deelname af te waarderen. Doordat BRE ook diensten op het gebied van zogenaamde ‘laag 2’-verbindingen kan aanbieden, gaat BRE actiever de markt benaderen met het bieden van hoogwaardige breedbandverbindingen voor maatschappelijke toepassingen als zwaartepunt en zich ontwikkelen tot een maatschappelijke netwerkoperator. Dit heeft naar verwachting zowel een positief effect op het verdienvermogen, als op de maatschappelijke impact van BRE. Onder andere is BRE partner in het RegioDeal-project voor de ontwikkeling van een Regionale Zorginfrastructuur.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
-360
961
3.582
-277
1.273
4.009
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft de conceptcijfers 2019 en ligt ter beoordeling bij de accountant. Tevens dienen de concept cijfers nog te worden vast gesteld door de algemene vergadering van aandeelhouders.
Vennootschappen en coöperaties
Eindhoven Airport N.V.
TV74
Doelstelling en openbaar belang
Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. Coalitieakkoord 2018 zegt hierover: Duurzaamheid, klimaat, geluidsoverlast. Luchtkwaliteit, gezondheid en parkeerproblematiek zijn randvoorwaarden in de discussie over de toekomst van Eindhoven Airport. Wij hechten aan een zorgvuldig proces waar alle stakeholders in worden betrokken. Wij verwachten een goede en gelijkwaardige dialoog met Eindhoven Airport en het Rijk. Daarbij is de gebiedsontwikkeling rondom het vliegveld ook onderwerp van gesprek.
Inzicht bestuurlijk belang
24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en SchipholGroup (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA (via minderheidsbelang).
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
In de raad van commissarissen hebben in 2019 geen wisselingen plaatsgevonden.
Wet Normering Topinkomens
Door de Gemeente Eindhoven is in de AVA als aandeelhouder opnieuw aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directie van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. Dit standpunt is in de AVA echter (opnieuw) niet overgenomen.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Eindhoven Airport heeft de vijf speerpunten uit het advies van dhr. Van Geel verwerkt in de herijkte strategie en positionering. Nadrukkelijk is hierbij gekozen voor een strategie waarbij de regio en het belang van de luchthaven voor de regio centraal staat.
Geleverde prestaties
Op 24 april 2019 heeft de heer Van Geel zijn advies afgegeven als een samenhangend pakket van maatregelen waarin hij de balans heeft gezocht tussen de verschillende belangen. In de kern komt het op de navolgende maatregelen neer: • Actief sturen op minder geluidsbelasting • Structureel bijdragen aan de klimaatdoelstellingen • Actief sturen op verbetering luchtkwaliteit • Meerwaarde voor de regio • Vertrouwen vanuit de omgeving
Daarnaast is vanaf juli 2019 een nieuwe algemeen directeur aangetreden bij Eindhoven Airport, Roel Hellemons. Hij volgt Joost Meijs op. Ook is in 2019 de herbouwde parkeergarage P1 geopend.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Geen bijzondere (financiële) risico’s. In de AVA van 2017 is dividendbeleid t/m 2020 vastgesteld door de aandeelhouders. Een en ander betekent dat een winstuitkering is gedaan ter grootte van € 458.410,-, waarvan 24,5% aan de gemeente Eindhoven
Per 1 januari 2020 is voor 2 jaar een nieuwe vergunning afgegeven voor 41.500 vliegbewegingen (een zogenoemde stand still), in lijn met het advies van Pieter van Geel. Ook worden er vanaf 25 oktober geen vluchten meer gepland na 23:00uur.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
14.330
16.260
113.936
14.270
26.755
100.064
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft de cijfers uit het jaarverslag 2019.
Vennootschappen en coöperaties
Enexis Holding N.V.
TV05
Doelstelling en openbaar belang
Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden.
Inzicht bestuurlijk belang
0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn zes provincies (ligging van het netwerk) die de meerderheid (74 % van de aandelen) bezitten. De 116 gemeenten bezitten 26 % van de aandelen. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol) – belegd bij wethouder Financiën. Puur “volgend”, wel AVA stukken vooraf in het college, echter gezien de zeggenschap geen vertegenwoordiging in de AVA.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
In de AVA van 11 april 2019 is commissaris mevrouw M. Caubo teruggetreden en mevrouw J. Arts benoemd als commissaris.
Wet Normering Topinkomens
In 2019 is de afbouw van de beloning van de raad van bestuur conform overgangsrecht ingezet. De beloning van de raad van bestuur en van commissarissen voldoet in 2019 aan de bezoldigingsbepalingen van de WNT.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Enexis is partner voor de provincies, gemeenten en waterschappen bij de totstandkoming van de Regionale Energie Strategieën (een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst).
Geleverde prestaties
In 2019 gaf Enexis prioriteit aan veilig werken, klantgedreven werk, verbeterprojecten voor de klant en het versnellen van de energietransitie.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Door de energietransitie en de daarmee toenemende vraag naar transportcapaciteit op het elektriciteitsnet loopt het werkpakket van Enexis steeds verder op. De extra vraag leidt tot toenemende schaarste van technisch personeel en materialen. Om de extra investeringen in de energienetten te kunnen bekostigen is een robuuste financiële positie belangrijk. Enexis heeft een solide financieel fundament met een A+ credit rating. De verwachting is dat Enexis in 2020 en verder een groter beroep zal doen op vermogensverstrekkers om de groei te financieren. Daarbij zal ook een beroep worden gedaan op de aandeelhouders. Aanpassingen van het dividendbeleid zijn niet uitgesloten.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
210.000
4.148.006
4.112.000
319.000
3.691.000
4.024.000
Toelichting finan- ciële informatie
Na normalisatie van incidentele posten bedraagt de netto winst €228 miljoen (2018: €243 miljoen). De omzetstijging als gevolg van tariefstijgingen was lager dan de stijging van de operationele kosten vanwege een groter werkpakket en inzet op o.a. werving en opleiding van technisch personeel en het faciliteren van de energietransitie.
Vennootschappen en coöperaties
Flight Forum Beheer B.V.
TV32
Doelstelling en openbaar belang
Zie Flight Forum C.V.
Inzicht bestuurlijk belang
Zie Flight Forum C.V.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Zie Flight Forum C.V.
Wet Normering Topinkomens
Zie Flight Forum C.V.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Zie Flight Forum C.V.
Geleverde prestaties
Zie Flight Forum C.V.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Zie Flight Forum C.V.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
0
19
18
0
28
18
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft voorlopige jaarcijfers 2019.
Vennootschappen en coöperaties
Flight Forum C.V.
TV32
Doelstelling en openbaar belang
Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein versterkt de economie van Eindhoven. Het versterkt het vestigingsklimaat, het zorgt voor nieuwe bedrijvigheid en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid en dit bevordert weer een toename van werkgelegenheid.
Inzicht bestuurlijk belang
Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (50,95 % belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). De voorbereiding voor de AVA vergaderingen gebeurt vanuit sector economie en cultuur door de ambtelijke opdrachtgever Flight Forum. Dit in goed overleg met de betreffende gebiedsmanagers binnen het Ruimtelijk Domein.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Eind 2021 verloopt de eerste termijn van mevrouw S. Hicks (vanuit Schiphol Real Estate) en de tweede termijn van de heer R. Jansen (vanuit Gemeente Eindhoven). De heer G. Sluijter heeft zijn werkzaamheden als directeur van Flight Forum per 1 maart 2019 beëindigd. Per genoemde datum is de heer R. van Midden als nieuwe directeur aangesteld, om te beginnen voor de periode van 1 jaar.
Wet Normering Topinkomens
Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens.
Maatsch. verantwoord ondernemen
De intentie is om Flight Forum als duurzaam businesspark verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling het terrein te vergroenen, de fiets meer en prominenter te introduceren en mogelijk te maken en door te onderzoeken of een duurzame energie voorziening mogelijk is.
Geleverde prestaties
In 2019 ontwikkelde Flight Forum zich positief door. De economische groei en de investeringen in park en community hebben geleid tot overdracht van bouwgrond op cluster 2 (start bouw Inspiration & Logistical Center van i-team Global), de oplevering van het Holiday Inn, de Energy Hub en een logistieke hal. In 2019 werd ook de wegenstructuur rond cluster 1 van Flight Forum gerealiseerd met een direct merkbare -positieve- invloed op de verkeersafhandeling. Daarnaast werd een tijdelijke parkeervoorziening gerealiseerd met 174 plaatsen, waarmee tegemoet gekomen werd aan de parkeerbehoefte die extra was toegenomen door o.a. de groei in het kantoorruimtegebruik door ASML (in totaal ca. 3.000 medewerkers). in november maakten we een aanvang met de vergroening van een aantal straatjes op het kantorencluster. In september vond een succesvolle editie van Low Car Diet plaats. Door het jaar heen organiseerden we door de deelnemers goed ontvangen community-activiteiten.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
In 2019 zijn de laatste bedrijfskavels op Flight Forum verkocht. Op het kantorencluster is daarentegen nog ca. 50.000 m2 BVO nieuwbouw te ontwikkelen. Om de aantrekkelijkheid van het gebied (verder) te verbeteren wordt ook de komende jaren gewerkt aan een verbetering van het werk- en vestigingsklimaat van Flight Forum. Het realiseren van dit nieuwe perspectief kan niet zonder de omgeving te betrekken. Daarom wordt, naast investeringen binnen het eigen gebied ook samengewerkt met andere partijen, onder andere aan de visie voor het gehele luchthavengebied waar Flight Forum een onderdeel van uit maakt. Flight Forum Eindhoven wordt door de markt gezien als kwalitatief het meest hoogwaardige bedrijventerrein in de periferie in Eindhoven. Het imago onder de (potentiële) gebruikers is goed. Een belangrijk aandachtspunt is dat eind 2020 een groot aantal huurcontracten expireert .Zowel het behoud van de huurders als de vestiging van nieuwe bedrijven zal volop aandacht krijgen in 2020 en de komende jaren. Daartoe wordt o.a .een acquisitieplan opgesteld (met o.a. positionering, profilering en voorgestelde aanpak van de verkoop van de resterende kantoorkavels).
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
5.661
5.878
24.005
6.931
5.317
18.344
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft voorlopige jaarcijfers 2019.
Vennootschappen en coöperaties
ICT-coöperatie Beware
TV04
Doelstelling en openbaar belang
De werkwijze van de Coöperatie verbindt beide pijlers: het leidt tot standaardisering van de infologische en technische kern en het biedt een innovatief alternatief voor de huidige situatie, waarin de markt wordt gedomineerd door een beperkt aantal spelers, waarbij gemeenten voor de ontwikkeling van hun dienstverlening gebonden zijn aan de “huisleverancier”. Hiermee draagt de verbonden partij bij aan de effectiviteit en efficiency van de organisatie.
Inzicht bestuurlijk belang
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
J. Kuppens, sectorhoofd. M.Oosterveer, gemandateerde bestuurder ALV
Wet Normering Topinkomens
NVT, geen RvC
Maatsch. verantwoord ondernemen
Bij de verdere ontwikkeling en van Beware nemen we de gemeentelijke uitgangspunten van MVO mee
Geleverde prestaties
De ICT coöperatie Beware heeft in 2019 een handboek opgesteld t.a.v. het delen van software met haar leden. In het handboek staan spelregels beschreven hoe de coöperatie en haar leden omgaat met het delen van software. De spelregels hebben een juridische grondslag en zijn mede opgesteld naar aanleiding van een juridisch onderzoek van Dirkzwager Advocaten. In 2019 is door drie deelnemende gemeenten de zogenaamde Webpresence (platform gemeentelijke website(s)) in gebruik genomen. Daarnaast heeft een eerste verkenning plaatsgevonden naar de mogelijkheden van het delen van software binnen het ruimtelijk domein. Het gaat hierbij om BORGIII, een software oplossing met administratieve functionaliteit rondom aanbesteden, bestek en realisatie van gemeentelijke bouwtrajecten. Beware is in 2019 aangesloten bij de overleggen van het zogenoemde Kruispuntoverleg. In deze samenwerking delen coöperaties, samenwerkingsverbanden en de VNG kennis en ervaring om het landelijke programma ‘Samen organiseren’ uit te voeren. Beware is eind november gestart met een selectietraject voor het vinden van een geschikte partner om gezamenlijk een ‘etalage’ te ontwikkelen. Deze etalage laat zien welke producten en diensten binnen de coöperatie kunnen worden gedeeld.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
De aanhaking bij de landelijke ‘appstore’ van Common Ground voor het delen van software componenten. Verdere vulling van de Producten en Dienstencatalogus. Juridisch onderzoek en onderbouwing voor het delen van software met niet leden van de coöperatie. Er zijn geen aanvullende investeringen nodig voor de doorontwikkeling.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
-46
84
-21
21
92
21
Toelichting finan- ciële informatie
Betreft definitieve jaarcijfers 2019.
Vennootschappen en coöperaties
Muziekgebouw Eindhoven N.V.
TV53
Doelstelling en openbaar belang
De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking.
Inzicht bestuurlijk belang
De gemeente is 100% aandeelhouder van het Muziekgebouw Eindhoven, subsidieverlener en vastgoedverstrekker. Door deze meervoudige rol is er sprake van een aanzienlijk bestuurlijk belang.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Per 1 mei 2019 is de heer H.M. Don benoemd als lid van de RvC. Daarnaast heeft de AVA op 5 december 2019 de heer R. Janssen, de heer G. Dierick en de heer H. de Jong herbenoemd voor 4 jaar respectievelijk als lid, lid en voorzitter van de RvC tot 8-12-2023.
Wet Normering Topinkomens
De jaarrekening 2019 is nog niet ontvangen en volgt medio 2020.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AVA vergadering aandacht voor gevraagd.
Geleverde prestaties
De jaarrekening 2019 is nog niet ontvangen en volgt medio 2020.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Het Muziekgebouw Eindhoven (MGE) heeft sinds 2010 een niet-sluitende exploitatie. In de afgelopen jaren zijn diverse scenario’s onderzocht en strategieën ontwikkeld om dit vraagstuk op te lossen. Wij hebben in 2018 besloten het MGE éénmalig de ruimte te geven om voor 1 april 2019 te komen tot een haalbaar voorstel voor de eindoplossing door inzet van middelen van de Regio Deal en commitment van partners die hieraan een bijdrage moeten leveren. Subsidieverlening zorgde daarbij voor de noodzakelijke continuïteit in 2019.
De toekomst van het Muziekgebouw staat, zoals bekend, al geruime tijd onder druk. Om te zoeken naar mogelijkheden om uit deze situatie te geraken is een gezamenlijke werkgroep bestaande uit gemeente, Muziekgebouw, provincie en Brainport Development aan de slag gegaan om tot voorstellen te komen die invulling geven aan een duurzaam gezonde exploitatie van het Muziekgebouw, inclusief inzet van de middelen uit de Regiodeal. De werkgroep heeft op 31 maart 2019 haar resultaten aangeboden aan de gemeente, provincie en het Muziekgebouw.
Het college van Burgemeester en Wethouders van Eindhoven heeft in april 2019 besloten kennis te nemen van het advies van de werkgroep. De werkgroep heeft tevens ingezet om niet alleen naar het Muziekgebouw te kijken maar ook naar het speelveld van stakeholders en het benaderen als onderdeel van de Heuvel, een A-locatie midden in de binnenstad van Eindhoven. Een vitaal en duurzaam gezond Muziekgebouw biedt, mede in combinatie met de Regio Deal-middelen, de mogelijkheid voor doorontwikkeling van dit gebied tot de “huiskamer van Eindhoven”.
De afgelopen periode is burgemeester Jorritsma als verbindende en onafhankelijke coördinator in dit complexe proces met een zestal belangrijke stakeholders tot een propositie gekomen, waarmee een belangrijke stap wordt gezet richting een structurele termijn oplossing voor De Heuvel als geheel en het Muziekgebouw Eindhoven in het bijzonder. Startpunt was dat het MGE de maatregelen die voor de korte termijn waren opgelegd (n.a.v. het rapport van de Werkgroep) zover mogelijk heeft doorgevoerd. Het definitieve financiële resultaat hiervan wordt duidelijk bij de jaarrekening 2019. Deze propositie staat nader uitgewerkt in een drietal documenten waarbij de gemeenteraad inmiddels op basis van die propositie op 28 januari 2020 heeft ingestemd met een financiële bijdrage aan het MGE van €300.000,- voor het aanpakken van de huidige financiële tekorten van het MGE.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
nnb
nnb
nnb
-349
5.955
-2.705
Toelichting finan- ciële informatie
Cijfers 2019 zijn nog niet bekend. Volgt medio 2020.
Vennootschappen en coöperaties
Park Strijp Beheer B.V.
TV83
Doelstelling en openbaar belang
Zie Park Strijp C.V.
Inzicht bestuurlijk belang
Zie Park Strijp C.V.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Zie Park Strijp C.V.
Wet Normering Topinkomens
Zie Park Strijp C.V.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Zie Park Strijp C.V.
Geleverde prestaties
Zie Park Strijp C.V.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
zie Park Strijp C.V.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
nnb
nnb
nnb
361
1.584
794
Toelichting finan- ciële informatie
De cijfers over 2018 betreffen conceptcijfers en de (concept)cijfers 2019 zijn nog niet beschikbaar.
Vennootschappen en coöperaties
Park Strijp C.V.
TV83
Doelstelling en openbaar belang
Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van het Masterplan Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. De doelstelling van Park Strijp C.V. is een kostendekkende grondexploitatie tegen een beheersbaar risico ten behoeve van een vernieuwd stedelijk gebied met hoge dichtheid, hoge kwaliteit en hoge mate van functiemenging, met een zodanige flexibiliteit in plan en programma dat ingespeeld kan worden op marktontwikkelingen met een wervend hoogstedelijk milieu, met ruimte voor een maximale ‘woon- resp. werk-ladder’, en van hoogwaardige kwaliteit.
Inzicht bestuurlijk belang
Gemeente Eindhoven:
Park Strijp Beheer B.V.: 50 % aandelen;
Park Strijp Beheer C.V.: 50 % aandelen
VolkerWessels:
Park Strijp Beheer B.V.: 50 % aandelen;
Park Strijp Beheer C.V. 50 % aandelen
Grondexploitatie/bouw- en woonrijp maken vindt plaats voor rekening en risico van Park Strijp C.V. Door Park Strijp C.V. zullen de gronden en gebouwen in het plangebied gefaseerd worden aangeboden aan de ontwikkelende partij VolkerWessels en voor een relatief beperkt deel aan de gemeente (max. 50.000m2 vloeroppervlakte, van het totaal van ca. 450.000m2) ten behoeve van de opstalontwikkeling.
De aandeelhouders ontmoeten elkaar 4-5x/jr in de AVA.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Er zijn geen wijzigingen opgetreden.
Wet Normering Topinkomens
Bij de bezoldiging van directie/bestuurders wordt voldaan aan de Wet Normering Topinkomens. Voor zover dit aan de orde komt/moet komen, ziet de AVA hierop toe i.c. neemt hiertoe benodigde beslissingen
Maatsch. verantwoord ondernemen
Via de AVA wordt hier met enige regelmaat aandacht voor gevraagd. In 2016 is door de gemeente een PSO-convenant getekend met Stam & De Koning, de vaste bouwaannemer binnen het gebied. Tevens is in 2017 extra aandacht besteed aan een verkenning van kansen voor duurzaamheid (vloeit voort uit in 2017 vastgesteld gemeentelijk Klimaatplan). Verdere effectuering vindt plaats.
Geleverde prestaties
Strijp-S krijgt steeds meer vorm. Vastgesteld kan worden dat de industriële bedrijvigheid nagenoeg is weggetrokken. En dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Om te bewerkstelligen dat de feitelijke zogenaamde opstalontwikkeling op gang blijft, blijft consequent energie gestopt worden in continue marktverkenning en acquisitie. Nu er steeds meer woon- en werkruimten hun definitieve invulling krijgen, verschuift de aandacht steeds meer naar het behoud van ‘merk Strijp-S’ en het duurzaam verkrijgen van een zo compleet mogelijke ’woon- resp. werkladder’ (m.n. ook qua diversiteit in prijsniveau’s).Het totale plangebied is opgedeeld in deelplannen. Deze deelplannen zijn verder opgedeeld in 31 bouwvelden. Er resteren nog 8 te leveren bouwvelden, waarbij er voor 5 al afspraken bestaan met een eindgebruiker, de resterende 3 (gelegen in de laatste fase van de ontwikkeling) zijn wel reeds voorgecontracteerd, maar kennen nog geen eindgebruiker. Op dit moment zijn ca. 800 woningen in aanbouw, en de volgende 500 in voorbereiding. Na ingebruikname van parkeergarage ‘Om de hoek’ is op dit moment een 2e nieuwbouw-parkeergarage in aanbouw. Tevens is de stedenbouwkundige verkenning/planvorming voor de laatste fase van Strijp-S (fase IV) opgepakt. Naar verwachting zal tussen 2025-2028 de totale gebiedsontwikkeling gereed komen.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Strijp-S heeft (zonder grote financiële effecten) de periode van brede recessie juist positief kunnen gebruiken om inhoudelijke meerwaarde te creëren. Een grote voortgang qua realisatie is gaande, waarbij binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden kan worden geopereerd.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
nnb
nnb
nnb
451
29.254
2.597
Toelichting finan- ciële informatie
De cijfers over 2018 betreffen conceptcijfers en de (concept)cijfers 2019 zijn nog niet beschikbaar.
Vennootschappen en coöperaties
Parktheater Eindhoven N.V.
TV53
Doelstelling en openbaar belang
De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking.
Inzicht bestuurlijk belang
100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Een van de leden van de RvC is per 1-1-2019 afgetreden. Eind 2018 is een besluit door het college van B&W genomen, gevolgd door een aandeelhoudersbesluit, om in te stemmen met de voordracht van een nieuw lid van de RvC, mevrouw K. Overdijk.
Wet Normering Topinkomens
Onderdeel subsidieverlening.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Het Parktheater heeft hier vanuit intrinsieke motivatie veel aandacht voor. Binnen het Parktheater is bijvoorbeeld al meerdere jaren aandacht voor social return. Medewerkers van de Ergon zijn al vele jaren aan boord van het theater en verzorgen het groen, doen de post, regelen het magazijn en doen de schoonmaak. In de keukenbrigades van zowel het Parktheater als Pand P begeleiden de medewerkers van Parktheater meerdere mensen met een afstand tot de horeca-arbeidsmarkt.
Geleverde prestaties
Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Het Parktheater ontvangt een vierjarige subsidie (2017-2020) in het kader van de Basisinfrastructuur (BIS) regeling via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Bij de toekenning van de BIS-subsidies is de subsidie voor enkele instellingen, waarvan de Cultuurraad van SCE heeft ingeschat dat deze het kunnen dragen, waaronder het Parktheater, gekort met de zogenaamde solidariteitskorting. Deze solidariteitskorting draagt bij aan het flexibiliseren van het cultuurbudget om nieuwe aanbieders en/of nieuwe activiteiten in Eindhoven mogelijk te maken (met name middels de Plus-regeling), wat de pluriformiteit van het kunst en cultuur aanbod ten goede komt. Het Parktheater heeft ook aanvragen gedaan in het kader van deze Plusregeling. Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er sprake van 2 rollen te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden.
Sinds de toekenning van de subsidie 2017-2020 door de Stichting Cultuur Eindhoven moet het Parktheater haar activiteiten met gemiddeld €170.000 per jaar minder uitvoeren door de zogenaamde ‘solidariteitskorting’. In 2017 leidde dat nog net niet tot een tekort. In 2018 heeft het Parktheater dat niet in zijn geheel kunnen repareren. Voor de resterende jaren van de kunstenplanperiode, 2019 en 2020, moet rekening worden gehouden met mogelijke tekorten.
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
2019
31-12-2019
31-12-2019
2018
31-12-2018
31-12-2018
nnb
nnb
nnb
-67
4.212
3.083
Toelichting finan- ciële informatie
De AvA dient de jaarrekening 2019 nog vast te stellen.
Vennootschappen en coöperaties
Twice Eindhoven B.V.
TV31
Doelstelling en openbaar belang
Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vier thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013). Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur te vergroten voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes.
Inzicht bestuurlijk belang
Gemeente Eindhoven 20% aandelenbelang. Andere aandeelhouders: Brainport Development 20%, De Brabantse Ontwikkelmaatschappij 20%, De Rabobank 20%, TU/e 20%. Elk aandeel geeft recht tot het uitbrengen van één stem (1/5 deel van de zeggenschap).
In 2016 is het proces rondom governance ingang gezet. In de Ava van 2 februari 2017 is de concept statutenwijziging op de agenda geweest. Daarin wordt het huidige afspiegelingsbeginsel verlaten en de aandeelhouders meer op afstand gezet. De facto was dat al het geval voor (enkel) aandeelhouder Eindhoven, gegeven ons gemeentelijk deelnemingenbeleid (externe commissaris), nu is voorgesteld dat dit ook voor de overige aandeelhouders geldt. Dat brengt aandeelhouder gemeente in dezelfde informatiepositie als de overige aandeelhouders (die uit hun eigen organisatie een commissaris voordroegen, in de praktijk een en dezelfde persoon daarvoor aanwezen en zo informatievoorsprong hadden op aandeelhouder gemeente). De statuten zijn bovendien geactualiseerd (Flex BV-wetgeving). Inmiddels is de wijziging geformaliseerd. Er is tevens in relatie tot de governance een directie-reglement, RvC-reglement en personeels-reglement opgesteld.
Wisselingen bestuur / RvC / RvT
Door het vertrek van de heer J.P. van Oijen als bestuurder per 31 december 2018 is mevrouw I. Naus per 1 januari 2019 tijdelijk aangesteld als zelfstandig bestuurder van Twice Eindhoven B.V. Begin 2019 is de procedure opgestart om te komen tot invulling van de vacature die is ontstaan door het vertrek van de heer Van Oijen. Dit heeft ertoe geleid dat mevrouw S. van de Schoot per 1 mei 2019 voor onbepaalde tijd is benoemd in de functie van ‘directeur new business’. Als gevolg van deze benoeming was zij tezamen met mevrouw I.Naus gezamenlijk bestuurlijk bevoegd voor Twice Eindhoven B.V. De RvC van Twice concludeerde in december 2019 dat het bedrijf nog goed draait, maar onderkent ook dat de marktomstandigheden wijzigen. Vanuit de aandeelhouders bestaat al langer de wens om de strategie van TWICE te herijken en daaruit voortvloeiende acties te ondernemen. Tegen die achtergrond wil de RvC meer gewicht geven aan de strategieontwikkeling. Daarom heeft de RvC aan de AVA voorgesteld om de huidige directeur “New Business” (Saskia vd Schoot), die strategieontwikkeling in haar portefeuille heeft, te benoemen als éénhoofdige directeur van TWICE. Mevrouw I. Naus is bereid weer in functie te treden van Manager Interne organisatie per 01-01-2020.
Wet Normering Topinkomens
Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting de aandeelhouder.
Maatsch. verantwoord ondernemen
Alle gebouwen van Twice hebben een prima duurzaamheidslabel, maar hier is eerder nog geen promotie aan gegeven. Twice erkent in de strategische roadmap dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is op de agenda van veel partijen.
Geleverde prestaties
Het resultaat van Twice wordt bepaald door verhuur van gebouwen (bezettingsgraad). Prestatie-indicatoren/resultaat Twice Eindhoven BV voor 2019 waren: • Het geconsolideerd bedrijfsresultaat en - brutoresultaat zoals begroot. bedrijfsresultaat begroot € 1.044.500, prognose € 1.007.000 (afschrijvingen 49K hoger dan begroot). brutoresultaat begroot € 721.650, prognose € 712.150 • Het gemiddelde bezettingspercentage met een marge van 3% conform begroting. Twinning 86% (93%), Bèta 93% (92%), Catalyst 88% (90%), Mµ 91% (93%) • Jaarlijkse dynamiek in de 4 formules door herhuisvesting, nieuw-vertrek-inkrimpinguitbreiding, van minstens 40% van het totaal aantal gevestigde bedrijven. 66% (66 mutaties 100 bedrijven) • Vernieuwing brengen in de formule Twice c.q. actief bezig zijn met business development. Externe projecten: uitbreiding HTCE – VDMA – UBI global/EEPA, interne projecten: Link2Innovate – Information security.
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's
Twice is in 2019 gestart met de herijking van haar strategie voor de bestaande en nieuwe doelgroepen (start-ups en scaleups) in het hightechecosysteem van Brainport Eindhoven met als uitgangspunt: “the preferred place for hightech scale-ups in the Netherlands”. De basis blijft bij het bieden van hoogwaardige huisvesting en het bieden van faciliteiten en verbindingen in het ecosysteem. In 2020 verwacht Twice een aangepaste strategie aan de AvA te kunnen voorleggen, gericht op het behouden van de unieke positie in het speelveld en gericht op groei in de regio, om de doelgroep te helpen in groei.