Onderstaand zijn de rekenkameronderzoeken vermeld die de afgelopen 4 jaar zijn aangeboden aan de raad.
Rekenkameronderzoeken
2019
Werk aan de winkel
Aanbieding
19 maart 2019
Stand van zaken
De rapportage 'Werk aan de winkel'' alsmede de vervolgrapportage is afgerond.
2018
Evaluatie Rekenkamer Commissie 2015-2018 aan de maat
Aanbieding
Het rapport ‘Evaluatie Rekenkamercie 2015-2018 aan de maat’ is in november 2018 aangeboden en besproken.
Stand van zaken
De Raad heeft besloten de monitoring van de implementatie van raads¬besluiten naar aanleiding van rekenkameronderzoek van de afgelopen 4 jaar te faciliteren, door vanaf 2019 hierover half jaarlijks te rapporteren in de P&C cyclus (tussentijdse rapportage en jaarrekening). In de jaarrekening 2019 wordt hier gehoor aan gegeven door in de paragraaf bedrijfsvoering de rekenkameronderzoeken op te nemen. In de tussentijdse rapportage 2019 is geen voortgang gerapporteerd omdat de nadruk heeft gelegen om deze rapportage te stroomlijnen in lijn met het format van de begroting. In de P&C cyclus van 2020 zullen de rekenkameronderzoeken ook als onderdeel van de tussentijdse rapportage opgenomen worden.
2018
Reserves, risico's en ratio's
Aanbieding
April 2018
Stand van zaken
Conform besluitvorming door de raad op 12 juni 2018 is een plan van aanpak opgesteld en is de accountantscommissie betrokken bij de uitwerking van diverse aanbevelingen. Deze zijn verwerkt in de nota reserves, voorzieningen en weerstandsvermogen, die op 18 december 2018 door de raad is vastgesteld. Met de aanbevelingen uit de nota wordt rekening gehouden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening. In reactie op een aanvullende brief van de rekenkamer van juli 2019, heeft in oktober een nadere toelichting plaatsgevonden in de accountantscommissie over de toepassing van de aanbevelingen en over de omzetting van onderhoudsvoorzieningen naar reserves. In vervolg hierop is in december de raadsinformatiebrief "Sturing op onderhoudskosten" gepubliceerd.
2018
Voorbereiding Omgevingswet in Eindhoven
Aanbieding
Met de rekenkamer(commissie)s van Breda, Den Bosch, Oss en Tilburg heeft de Eindhovense rekenkamercommissie in het najaar ’17 een rekenkamerscan verricht naar de voorbereiding van deze gemeenteraden op de Omgevingswet, met als doel om inzicht te geven in de stand van zaken en om leerpunten aan te wijzen. De Omgevingswet beoogt ruimtelijke regelgeving integraal aan te pakken en te vereenvoudigen. De materie is complex vanwege de veelheid van beleidsthema’s. De impact van de Omgevingswet is verstrekkend en de opgave is groot. De Eindhovense bevindingen zijn in maart 2018 aangeboden aan de Raad.
Stand van zaken
In 2019 is de planning voor de implementatie van de Omgevingswet verder aangescherpt op basis van de minimale eisen die de VNG heeft opgesteld. Eindhoven legt primair de focus op de realisatie hiervan, in lijn met de in Eindhoven gekozen consoliderende invoeringsstrategie. De Omgevingsvisie 1.0 is eind 2019 er inzage gelegd. Er wordt gewerkt aan het aanpassen van werkprocessen, het Omgevingsplan en het onderwerp participatie onder de Omgevingswet. De komst van de Omgevingswet betekent een ander (juridisch) instrumentarium met gewijzigde bevoegdheden van raad en college. Met de raadswerkgroep wordt in 2020 toegewerkt naar het nemen van besluiten die hiervoor nodig zijn.
2017
Condities voor co-creaties
Aanbieding
Het rapport Condities voor co-creatie is in maart 2017 aan de raad aangeboden.
Stand van zaken
In mei 2017 heeft de raad een amendement aangenomen inzake het in samenspraak nader uitwerken van de raadsaanbevelingen. De aanbevelingen van de rekenkamer zijn onderdeel geworden van reguliere activiteiten waarmee dit rekenkameronderzoek is afgewikkeld.
2017
Duurzaamheid, de next step
Aanbieding
Het rekenkamerrapport is op 20-09-2017 aan de raad aangeboden.
Stand van zaken
De disbalans tussen ambitie en beschikbare middelen wordt, nu de gemeenten in het Klimaatakkoord de taak hebben gekregen om wijken stap voor stap aardgasvrij te maken, alleen maar groter. Eind 2019 zijn door het rijk middelen overgemaakt voor de jaren 2020 en 2021 (€686.000) en ook vanuit de gemeente zelf is voor de komende 3 jaar €2.000.000 beschikbaar gesteld. Voor wat er moet gebeuren is dat echter niet genoeg. Conclusie van het rekenkamerrapport (beschikbare middelen ontoereikend voor de ambitie) geldt dus nog steeds.
2016
Evaluatie WIJeindhoven, wat WIJzer?
Aanbieding
De Eindhovense Rekenkamercommissie heeft het rapport Evaluatie WIJeindhoven, wat WIJzer? in de gemeenteraadsvergadering van 8 november 2016 aangeboden aan de gemeenteraad.
Stand van zaken
In lijn met de aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport hebben we aan de hand van de maatschappelijke doelen de indicatoren in de begroting en de uitvoeringsovereenkomst met stichting WIJeindhoven aangepast. De indicatoren zijn meetbaar en Stichting WIJeindhoven levert op ons verzoek een maandelijks overzicht aan waarmee wij snel kunnen reageren op eventuele afwijkingen in de gemaakte afspraken. Per kwartaal worden minimaal 2 speerpunten benoemd waar extra aandacht aan wordt besteed, en wat de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komt. Stichting WIJeindhoven vult bij inwoners met een actieve ondersteuningsvraag minimaal 2 keer per jaar het ‘wat telt’ instrument in, waarmee de voortgang van de te behalen doelstellingen gevolgd wordt en waarmee ook eerder een aanpassing van het ondersteuningsplan kan plaatsvinden. Vanuit het tellen en vertellen principe wordt naast de kwantitatieve onderzoeken, ook middels kwalitatieve interviews en praktijkvoorbeelden informatie verstrekt door de Stichting aan de gemeente.
2016
Informatieveiligheid en privacy in het sociaal domein, een open deur?
Aanbieding
De Eindhovense Rekenkamercommissie heeft het rapport Informatieveiligheid en privacy, een open deur? in de gemeenteraadsvergadering van 5 april 2016 aangeboden aan de gemeenteraad.
Stand van zaken
In 2019 is het algemene informatiebeveiligingsbeleid aangeboden aan en vastgesteld door het college van B&W. Sinds maart 2019 is een nieuwe CISO aan de slag gegaan met de verdere opbouw van het team Informatiebeveiliging en het prioriteiten en realiseren van verbeterpunten. Continue herprioritering is in 2019 noodzakelijk gebleken gezien de hoge dynamiek in het werkveld. De jaarlijks verplichte ENSIA rapportages en audit zijn uitgevoerd en bevonden zich eind 2019 in de afrondende fase. Een awareness campagne rondom informatiebeveiliging is in 2019 voorbereid en in januari 2020 van start gegaan. Waar dit wettelijk noodzakelijk is wordt door het sociaal domein Data Protection impact assessment (DPIA’s) uitgevoerd in samenwerking met het team Informatiebeveiliging. Jaarlijks wordt door het sociaal domein een informatiebeveiligingsplan en een privacyplan opgesteld, waar door de –inmiddels aangestelde- Information security officer en Privacy officers- gevolg aan wordt gegeven door middel van - in de jaarplannen- benoemde maatregelen. Processen informatieveiligheid en privacy en organisatiestructuur sociaal domein zijn geaccordeerd door het MT.
De aanbevelingen van 2016 met betrekking tot verbeterpunten inrichting systeem en afspraken met WijEindhoven zijn niet meer actueel: in zeer korte tijd na de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie in 2016 zijn de autorisaties van het WijPortaal aangepast, zijn verwerkersovereenkomsten gesloten, de werkprocessen zijn herijkt en er is bij WijEindhoven een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld. De bevindingen zoals vastgesteld in 2016 zijn in 2020 niet meer van toepassing. Er is, zoals hierboven beschreven, sprake van een geheel vernieuwde organisatie inrichting op gebied van privacy en informatieveiligheid, zowel gemeente breed, als binnen het sociaal domein en WijEindhoven.
Deze pagina is gebouwd op 06/02/2020 15:53:45 met de export van 06/02/2020 15:50:53