Dit programma omvat de taakvelden 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie, 6.2 Wijkteams, 6.3 Inkomensregelingen, 6.4 Begeleide participatie, 6.5 Arbeidsparticipatie, 6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO), Maatwerk-dienstverlening (6.71 en 6.72) en Geëscaleerde zorg (6.81 en 6.82). |
Het sociaal domein zet zich in om inwoners van Eindhoven zo lang mogelijk zelfstandig te laten zijn en om hen in staat te stellen mee te doen. Daartoe biedt de gemeente mogelijkheden voor ondersteuning in de sociale basis, de eerste lijn door Stichting WIJeindhoven en indien dat ontoereikend is specialistische tweedelijnsondersteuning. Door onvoldoende grip op de uitgaven liepen de afgelopen jaren de tekorten in het sociaal domein fors op. Het jaar 2019 stond in het teken van de uitvoering van beheersmaatregelen en de basis op orde. Zo is het Servicebureau gestart, zijn budgetplafonds ingesteld, tarieven aangepast en stuurde contractmanagement strak op de aanbieders en resultaatafspraken met Stichting WIJeindhoven. We hebben veiligheidskleppen ingericht om inwoners te ontzien, o.a. door crisis en spoed uit te sluiten van de budgetplafonds, een budget voor onvoorziene zorgvragen te reserveren en in programma 0 een risicobuffer op te nemen.
De nieuwe werkwijze rondom het Servicebureau kende echter enkele tegenslagen waardoor er lopende het jaar achterstanden ontstonden en een gedeelte van de inwoners te lang hebben moeten wachten op een indicatie. Dit was niet acceptabel. Met extra inzet en het aanpassen van processen zijn deze achterstanden weggewerkt voor het einde van 2019. De focus was in 2019 gericht op beheersing van de kosten en het op orde brengen van de organisatie sociaal domein. Ondanks dat dit niet eenvoudig was, kan in deze jaarrekening worden gemeld dat de maatregelen die ingezet zijn ook resultaten hebben opgeleverd: er is meer grip op de financiën, door middel van het Servicebureau voldoen we aan de vergewis plicht en kunnen we stellen dat de zorg voor onze meest kwetsbare inwoners ook voor de toekomst geborgd is.
In 2019 was er ook ruimte voor ontwikkeling en vernieuwing. Zo is de Transformatieagenda gestart met de doelstelling om betere zorg te kunnen leveren tegen lagere kosten door middel van de inzet van verschillende vernieuwende projecten.
De ketensamenwerking op het gebied van participatie is onder de loep genomen en het poortproces is verbeterd. Ook is er meer inzicht gekomen in het profiel en de talenten van inwoners met een uitkering, wat bijdraagt aan een duurzame uitstroom.
Op het gebied van migratie en inburgering is een pilot gestart om uitgeprocedeerde vluchtelingen te begeleiden naar een toekomstperspectief (terugkeer, alsnog asiel of doormigratie). Ook zijn de voorbereidingen voor de nieuwe Wet Inburgering gestart, die naar verwachting ingaat per 1 januari 2021. We zijn gestart met een grootschalig onderzoek naar het Eindhovense armoede- en schuldenbeleid. De resultaten hiervan zullen in 2020 worden gedeeld. In 2019 is meer ingezet op laagdrempelige ondersteuning bij schulden, bijvoorbeeld door de Werkplaats Financiën XL of via budgetcoaching. Mede hierdoor is voor het eerst in jaren het aantal huishoudens in bewindvoering afgenomen.
We hebben in 2019 ook vooruit gekeken naar de toekomst: welke trends en ontwikkelingen zien we op dit moment en wat betekenen deze ontwikkelingen voor de toekomst van het sociaal domein? Aan de hand van een brede trendverkenning zijn vier ontwikkellijnen geformuleerd die prioriteit hebben de komende jaren en concreet vertaald worden in beleid, organisatie en uitvoering. Het gaat om het maken van scherpe keuzes, multihelix samenwerking, vereenvoudiging en digitalisering. Deze ontwikkellijnen zijn concreet vertaald in de inkoopstrategie Jeugd en WMO 2021, genaamd Inkoop op Maat en de vernieuwde visie op de maatschappelijke opvang, ‘Toekomstbeeld >2021’.
2019 is een belangrijk jaar geweest in het terugdringen van de tekorten die de gemeente Eindhoven kende. De tijd en energie die hiervoor is ingezet heeft opgeleverd dat de uitgaven WMO, migratie en jeugd lager zijn dan begroot, en er is een voordeel op de organisatiekosten. Het sociaal domein heeft daarnaast in 2019 een maatregelenpakket ingevoerd waarvan onzeker was of het beoogd financieel effect zouden realiseren. Daarom is in de begroting een risicomarge opgenomen. Gebleken is dat alle maatregelen binnen het sociaal domein zijn opgevangen. Zie programma Bestuur en ondersteuning - taakveld overhead.