Korte toelichting | De GGD Brabant Zuidoost is een samenwerking tussen Eindhoven en 20 regiogemeenten met als doel bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners. | |
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuidoost is een samenwerking tussen Eindhoven en de 20 overige regiogemeenten, met als doel bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners. | |
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage): - Gemeente Eindhoven ca. 69,48%;
- Overige gemeenten ca. 30,52%
Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur (AB) stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur (DB) ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Het AB en DB vergaderen ca. 5 keer per jaar. Stemverhouding: De stemverhouding van de aangewezen leden bij (financiële) besluitvorming in het Algemeen Bestuur is als volgt: - gemeenten tot 20.000 inwoners heeft één stem;
- gemeenten vanaf 20.000 inwoners heeft twee stemmen;
- de gemeente Helmond heeft drie stemmen;
- de gemeente Eindhoven heeft vijf stemmen.
| |
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Namens gemeente Eindhoven maakt wethouder Richters deel uit van het AB en DB van de GGD-BZO. Wethouder Oosterveer is aangewezen als vervanger bij afwezigheid van mevrouw Richters. | |
Wet Normering Topinkomens | In 2018 werd voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Bij de GGD-BZO ontvangt de directeur de hoogste beloning. Deze beloning valt ruimschoots onder het genoemde bezoldigingsmaximum. In afwachting van haar jaarrekening 2019, heeft de GGD-BZO per mail verklaard dat men ook in 2019 voldoet aan de WNT. | |
Maatsch. verant- woord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid). | |
Geleverde prestaties | - In 2019 is een plan opgeleverd vanuit de GGD-BZO om voor 8 gemeenten in de regio de uitvoering te verzorgen rondom de Wet Verplichte GGZ. Zij hebben daarvoor per 1 januari 2020 een meldpunt ingericht voor meldingen, een team dat de triage verzorgt en het verkennend onderzoek om zo tot een aanvraag te komen voor een eventuele zorgmachtiging.
- In 2019 is zoals ook aangekondigd in de kadernota 2019 gewerkt aan de uitwerking van de businesscase van de GGD-BZO, met als belangrijke pijler het onderbrengen van de integrale jeugdgezondheidszorg bij de GGD-BZO (inbesteden van de jeugdgezondheidszorg voor 0- 4 jarigen bij de GGD-BZO). Hierin trekken zij samen op met de huidige JGZ-instellingen in de regio.
| |
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Algemene reserve GGD-BZO: de algemene reserve Publieke gezondheid is eind 2019 beduidend lager dan de vigerende bandbreedte weergeeft. Dit is mede het gevolg van een onttrekking in het kader van de bestuursopdracht. Het AB bepaalt of de reserve aangevuld wordt of niet. De verwachting is dat de algemene reserve op termijn als gevolg van de bestuursopdracht zal verbeteren/herstellen. De algemene reserve Ambulancezorg is nu gelijk aan de ondergrens van de bandbreedte. | |
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | |
213 | 14.879 | 2.864 | -16 | 12.663 | 2.830 | |
Toelichting finan- ciële informatie | Betreft definitieve jaarcijfers 2019. Het resultaat 2019 van €212.500 bestaat uit een positief resultaat bij Publieke gezondheid van €124.500 en een positief resultaat bij Ambulancezorg van €88.000. | |