Wat hebben we daarvoor gedaan?
Organiseren tentoonstellingen, presentaties eigen collectie, alternatieve presentaties en educatieve activiteiten | ||
De ontwikkeling van een meer inclusief museum stond ook in 2019 centraal. Hiertoe werd op de bovenste etage van het collectiegebouw 'het multi-sensory museum' geopend en werd eind 2019 een pilot gestart met de ervaringsdeskundige ontwerper Simon Dogger. Tevens was er aandacht voor de Eindhovense kunstenaars Tijs Rooijakkers en Ad Snijders. 75 jaar vrijheid was het thema van de presentatie op niveau -1; we werkten samen met o.a. het Erfgoedhuis aan de presentatie "Eindhoven Bezet - 75 tastbare herinneringen" met 75 voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog van mensen uit de omgeving, die verhalen vertellen van de bezetting en de bevrijding van Eindhoven. | ||
Het organiseren van tentoonstellingen, etc. buiten de muren van het museum lokaal, nationaal en internationaal | ||
Voor de lokale, nationale en internationale tentoonstellingen zie de beschrijving bij de indicator “Aantal bezoeken in Eindhoven en in het buitenland”. | ||
Onderhouden, verrijken en uitbreiden van de website, actieve inzet van diverse social media kanalen | ||
In 2019 is gestart met specialisten voor de verdere doorontwikkeling van social media; m.n. facebook en instagram. Ook gaat er veel aandacht naar de digitale nieuwsbrieven en het verwerven van abonnee's voor de nieuwsbrieven. Met name tijdens de verkiezing van de BankGiro Loterij Museumprijs van het jaar heeft het museum hierop ingezet. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||||||||||
Aantal tentoonstellingen etc. binnen de muren van het museum | 30 | 30 | 28 | ||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Aantal tentoonstellingen etc. in Eindhoven / in het buitenland | 7 / 5 | 3 / 4 | 8 / 3 | ||||||||||||||
| |||||||||||||||||
Aantal online campagnes | 3 grote | 3 | 5 grote | ||||||||||||||
|
In 2019 hebben we ons vooral gericht op:
• | Tentoonstellingen: Artistiek het meest bejubeld was de tentoonstelling The Otolith Group: Xenogenesis waarover ook ED schreef. NRC recenseerde ‘Prachtige films over prangende kwesties’ en gaf 4 sterren. De tentoonstelling werd ook besproken in toonaangevende internationale titels als Artforum. Deze tentoonstelling gaat de komende twee jaar nog touren en doet daarbij 7 locaties verspreid over 4 continenten aan. Uiteindelijk zal dit de best bezochte tentoonstelling worden. Ooggetuigen van Strijd Goya, Beuys, Dumas; een tentoonstelling met indringende reflecties van kunstenaars op oorlog en conflict toen en nu. Deze tentoonstelling maakte deel uit van een groot samenwerkingsprogramma rondom 75 jaar vrijheid in Eindhoven. Best bezochte tentoonstelling was Geo-Design: Junk i.s.m. alumni van de Design Academy Eindhoven. Tijdens GLOW hebben 224.000 bezoekers de (gratis) route door het Van Abbemuseum doorlopen. Voor het Van Abbemuseum was deelname daarmee wederom een succes. |
• | Doorontwikkeling diversiteits- en inclusiviteitsbeleid: Een highlight was afgelopen jaar: de nominatie voor de BankGiro Loterij Museumprijs. We dongen mee naar de titel ‘meest publieksvriendelijke museum van Nederland’ (we werden tweede met 31% van de stemmen). Dit jaar stond in het teken van de zichtbaarheid van het inclusieve museum vergroten en diverse groepen met elkaar verbinden. Partners (in de stad) krijgen steeds meer een podium om hun eigen verhaal te vertellen en te laten zien. De tentoonstelling Inside Out is een samenwerkingsproject tussen Summa College studenten van de opleiding Sociaal Werk en NEOS cliënten en verhalen van de kunstenaars van The Living Museum. Met als doel een presentatie en bijeenkomsten te organiseren om mensen uit te dagen hun oordelen uit te stellen en nader tot elkaar te komen. Dit was ook de inzet van het organiseren van activiteiten voor en door vluchtelingen tijdens Nationale Vluchtelingen Dag op 20 juni. Met de opening van het Multi-zintuigelijke Museum op de derde verdieping van het museum én het plaatsen van multi-zintuiglijke interventies in de collectiepresentatie The Making of Modern Art, wordt het mogelijk voor fysiek beperkte bezoekers het museum zelfstandig te bezoeken én worden deze middelen voor alle bezoekers toegankelijk. Op verschillende manieren bracht het museum dit jaar haar collectie naar mensen toe die niet in staat waren om fysiek het museum te bezoeken. Een samenwerking met diverse zorgaanbieders in Eindhoven is hier in van groot belang. Ook dit jaar reisden de replica’s van onze collectie langs diverse Vitalis zorginstellingen en vond het jaarlijkse Archipel Kunst project plaats waarbij Archipel cliënten, geïnspireerd door de Van Abbe collectie, hun eigen creaties maken. Ter afronding van het project is een selectie van de gemaakte kunstwerken in het museum te zien. Ook in 2019 zette het Van Abbemuseum samen met het Stedelijk Museum Amsterdam het thema inclusiviteit weer op de agenda. We merken aan de hand van de vele bezoeken de we krijgen vanuit het hoger onderwijs, universiteiten en collega’s uit het veld dat we onszelf steeds meer in de kijker spelen op het gebied van inclusiviteit. De pioniersrol op het gebied van toegankelijkheid en inclusiviteit en de bijbehorende taak van kennisdeling wordt ter harte genomen door het Van Abbemuseum én StudioI (ism Stedelijk Museum Amsterdam). |
• | Educatie en kennisdeling: |
• | Binnen het cultureel ondernemerschap waren de volgende bewegingen. De bezoekersinkomsten stegen met de bezoekersaantallen. De inkomsten uit commerciële verhuur en museumwinkel bleven achter vanwege grote concurrentie. De touring van de tentoonstelling van Rasheed Araeen zorgde voor forse inkomsten. Daarentegen viel de collectiemobiliteit het afgelopen jaar tegen. Helaas is dit moeilijk beïnvloedbaar. |
• | Samenwerkingsverband L'Internationale |