Wat hebben we daarvoor gedaan?
Beperken instroom en recidive crisis jeugd, jeugdbescherming en jeugdreclassering | ||
Hiertoe zijn afspraken gemaakt met onder meer Veilig Thuis, regionale crisisdienst (Spoed voor Jeugd) en Gecertificeerde Instellingen, voor de uitvoering van jeugdbescherming- en jeugdreclasseringsmaatregelen. Het is te ambitieus om het aantal maatregelen steeds verder te laten dalen. Het landelijke beeld laat zien dat de grootste daling plaatsvond in 2015/2016 net na de transitie. Vanaf 2017 is een evenwicht bereikt in het aantal jeugdigen met een jeugdbeschermings- of jeugdreclasseringsmaatregel. |
In 2019 hebben we ons vooral gericht op:
• | Versterken crisisaanpak: In 2019 is ingezet op versterking van de aanpak in crisissituaties door de coördinatie structureel te beleggen bij de gezamenlijke zorgaanbieders, zodat spoedhulp altijd en direct beschikbaar is bij crisissituaties. Daarnaast is bepaald welke gegevens nodig zijn om beter te sturen op het voorkomen van crisissituaties. |
• | Versterken aanpak jeugdbescherming en jeugdreclassering: De samenwerkingsafspraken en het werkproces van de gemeentelijke toegang en gecertificeerde instellingen is geactualiseerd, zodat jeugdigen eerder de juiste jeugdhulp krijgen als dit nodig is voor hun veiligheid. Daarnaast zijn de voorbereidingen getroffen om op grotere schaal (Brabantbreed) maatregelen in te kopen. Hierdoor wordt de administratieve lastendruk voor de gecertificeerde instellingen verminderd. |
• | Versterken samenwerking rondom Veilig Thuis: De samenwerkingsafspraken tussen de gemeentelijke toegang met Veilig Thuis zijn geactualiseerd. Er is afgesproken meer gezamenlijk op te trekken in plaats van na elkaar en dubbelingen in het proces zijn eruit gehaald. Hierdoor worden jeugdigen waarbij sprake is van kindermishandeling sneller geholpen en zijn er geen grote wachtlijsten. |