Wat hebben we daarvoor gedaan?
Informatiegestuurd werken | ||
In 2019 zijn stappen gemaakt in het ontwikkelen van een monitoringssystematiek met indicatoren voor de vastgestelde veiligheidsprioriteiten. Op diverse indicatoren zijn dashboards ontwikkeld die ervoor zorgen dat bulk-informatie kan worden geïnterpreteerd en geduid. Dit maakt het mogelijk om zowel op strategisch, operationeel als tactisch niveau benchmarks uit te voeren, waarmee de besluitvorming over de inzet van de beschikbare veiligheidsmiddelen wordt ondersteund. Daarnaast zijn op diverse thema’s strategische en tactische analyses uitgevoerd en zijn de eerste stappen gezet in de verbetering van de integrale aanpak van ondermijnende criminaliteit. Om het gebiedsgericht- en informatiegestuurd werken structureel te kunnen inbedden zijn eerste aanzetten gedaan om de randvoorwaarden te organiseren. Denk hierbij aan de start van het creëren van een Veiligheidsinformatieknoppunt (VIK), het starten met het opstellen van privacy impact assessments, de doorontwikkeling van de dashboardfunctionaliteit veiligheid en het schrijven van een plan van aanpak om het intelligence-besluitvormings-actie-model (IBA) te implementeren en goed te laten aansluiten op de wens om tot een gemeentelijk breed Eindhoven Data Center (EDC) te komen. | ||
Gebiedsgerichte aanpak: veiligheid verankeren in de wijken | ||
De gebiedsgerichte veiligheidsaanpak binnen de 3 vastgestelde pilotgebieden, Centrum, Gestel en Oud Woensel, is in 2019 gecontinueerd en verder uitgewerkt. Deze veiligheidsaanpak, waarbij is samengewerkt met diverse in- en externe partners, heeft in de gebieden geresulteerd in verschillende handhavingsacties; op ondermijnende criminaliteit, op drugs- en woonoverlast, op verkeer en op andere leefbaarheidsaspecten (huisvuil). Op basis van de beschikbare dashboards binnen Intel, is in Gestel en Oud Woensel extra ingezet op zorg en veiligheid; herkennen van- en acteren op signalen van verward gedrag respectievelijk realiseren van de Wijkrechtbank. In het Centrum is op basis hiervan vooral ingezet op de aanpak van (woon-)overlast en High Impact Crimes. De resultaten bieden een goede basis voor verdere uitwerking in 2020 e.v. jaren. Op basis van de resultaten in de pilotgebieden, komen we in 2020 met een voorstel voor de doorontwikkeling van de gebiedsgerichte veiligheidsaanpak. |
In 2019 hebben we ons vooral gericht op:
• | High Impact Crimes (woninginbraken, overvallen en straatroven): De aanpak van High Impact Crimes richt zich op de volgende doelstellingen: het verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid, het beperken van de slachtofferkans en het vergroten van de pakkans van de daders. Om dit te bereiken is het programma gebouwd op drie pijlers, te weten; samenleving, slachtoffers en daders. |
• | Jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit: Vanuit het Programma jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit is ingezet op preventie vanuit een integrale aanpak. Vroegsignalering is daarbij essentieel en daar wordt, in samenwerking met onze ketenpartners, ook op ingezet. Vanuit de BeGrip aanpak (voorheen Jeugd in Beeld; JIB) hebben we een systeemgerichte en integrale aanpak weten op te zetten waarin al vroeg het ontstaan van jeugdgroepen in beeld wordt gebracht. Het Openbaar Ministerie, de politie en de gemeente werken hierin samen en investeren in het terugdringen van jeugdgroepen, dit vaak vanuit de PGA aanpak. Ook is fors geïnvesteerd in online awareness en online weerbaarheid omdat we meer online netwerken zien ontstaan. Aan jeugdboa’s, wijkagenten en jongerenwerkers zijn maatwerk trainingen geboden op het gebied van de online leefwereld van jongeren. De samenwerking met en het draagvlak vanuit de middelbare scholen is verbeterd door specifiek aandacht te vestigen op het thema sociale media. |
• | Zorg en Veiligheid: Casuïstiek op het snijvlak van Zorg en Veiligheid die dreigt te escaleren, wordt in behandeling genomen door het Gemeentelijk De-escalatie Team (GDT). Ketenpartners meldden veelvuldig casuïstiek aan. In 2019 werd in ca. 66% van alle aangemelde cases informatie of advies gegeven aan ketenpartners, waarna de desbetreffende ketenpartner de casus verder af kon handelen. Bij 33% van alle aangemelde cases werd casus- en/of procesregie vanuit de gemeente gevoerd. Hiertoe zijn overleggen met de betrokken ketenpartners gevoerd, met als doel om een multidisciplinaire aanpak vorm te geven. |
• | Ondermijning/georganiseerde criminaliteit: Ondermijning/georganiseerde criminaliteit: Het programma ondermijning richt zich op drie clusters: Infrastructuur, ondermijnende netwerkstructuren en financieel-economische ondermijning. |
• | Radicalisering en polarisatie: Het programma draagt bij aan het voorkomen, signaleren, terugdringen tegengaan en nazorg. |
• | Woonoverlast: Signalen van (woon)overlast worden ontvangen via de Woonoverlast-App (ca 80% in 2019), het webformulier of telefonisch via 14040 (ca 20% in 2019). Alle binnenkomende meldingen worden afgehandeld door het Gemeentelijk De-escalatie Team (GDT). In 94% van de gevallen werd doorverwezen naar het Ruimtelijk Domein of naar ketenpartners. Bij 6% van de meldingen was sprake van dreigende escalatie, waarna de melding door het GDT in behandeling werd genomen. Hierbij is in ca. 53% cases informatie of advies gegeven aan ketenpartners, waarna de desbetreffende ketenpartner de casus verder af kon handelen. In ca. 47 % van de GDT-cases is casus- en/of procesregie gevoerd, waarbij een multidisciplinaire aanpak wordt vormgegeven waar meerdere ketenpartners bij betrokken zijn. |