Exploitatie x € 1.000 | Begr. prim. 2019 | Begroting | Realisatie | Afwijking |
Lasten | 13.825 | 14.900 | 14.462 | 438 |
Baten | -1.177 | -1.726 | -1.722 | -4 |
Mutatie reserves | 0 | -282 | -337 | 55 |
Saldo | 12.648 | 12.892 | 12.403 | 489 |
* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.
Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000) | Lasten | Baten | Mutatie | Afwijking | |
Nazorg ex gedetineerden | -88 | 52 | - | -36 | incidenteel |
Na vaststelling van het bijdrageverzoek 2018 (in 2019), bleken de daadwerkelijke kosten nazorg ex gedetineerden over 2018 € 17.000 hoger. Daarnaast is sprake van hogere lasten voor de inzet van integrale trajecten over 2019 (€71.000) die grotendeels zijn gecompenseerd door de niet begrote toekenning van de bijdrage voor 2019 (€52.000). | |||||
Veiligheidsprogramma’s | 24 | - | 53 | 77 | incidenteel |
Betreft resultaat 2019 van de geprioriteerde veiligheidsprogramma’s vanuit het beleidskader veiligheid 2018-2021. Vanuit het Rijk zijn in 2019 versterkingsgelden voor het programma Radicalisering en Polarisatie toegekend (€212.000). Conform richtlijnen reserveringsvoorstellen is dit bedrag volledig gereserveerd voor 2020. Na uitvraag reserveringsvoorstellen zijn kosten gemaakt (€53.000), waardoor er een negatief resultaat op dit programma is. De daadwerkelijke reservering valt echter ook lager uit wat leidt tot een positieve afwijking bij de mutatie reserve (€53.000). | |||||
Veiligheidsbudget regulier | 55 | -16 | - | 39 | incidenteel |
Binnen de reguliere veiligheidsbudgetten van de sector Veiligheid, Juridische zaken en Bestuur is in 2019 sprake van een positief resultaat op de lasten van €55.000. Dit resultaat wordt m.n. veroorzaakt door lagere kosten voor cameratoezicht (€28.000) en lagere kosten voor informatiegestuurd werken (€23.000). Het overige resultaat op de lasten betreft €4.000 voordelig. De lagere kosten voor cameratoezicht worden veroorzaakt door lagere doorbelastingen vanuit andere sectoren in dit kader. De lagere kosten voor informatiegestuurd werken worden veroorzaakt door de eerder genoemde vertragingen bij de inrichting van het VIK. Het negatieve resultaat op de baten wordt veroorzaakt door lagere opbrengsten bestuursdwang (€10.000) en lagere opbrengsten leges evenementen (€10.000). Daarnaast nog een positieve afwijking op de baten van €4.000. | |||||
Apparaatskosten | 192 | - | - | 192 | incidenteel |
Betreft het resultaat op doorbelaste apparaatskosten (voornamelijk personele lasten, zie ook 4.3 baten en lasten). | |||||
Toezicht en Handhaving en Stadstoezicht | 107 | -57 | 50 | incidenteel | |
Betreft een nadelig resultaat op Dwangsommen (baten € 57.000 nadelig), waar op de lastenkant is bijgestuurd (€ 58.000 voordelig). Per saldo resultaart dit in een voordelig resultaat van €1.000. Het voordelige resultaat op de lasten bij Stadstoezicht (€ 49.000) wordt onder andere veroorzaakt doordat een geplande opleiding in 2019 niet volledig heeft plaatsgevonden. Daarnaast heeft geen volledige doorbelasting van kosten in verband met de ontwikkeling van een Stadstoezicht app vanuit een andere sector plaatsgevonden. | |||||
Resultaat Fietsdepot | 24 | 8 | - | 32 | incidenteel |
Betreft positief resultaat lasten Fietsdepot (€ 24.000) als gevolg van lagere energiekosten en positief resultaat baten Fietsdepot (€ 8.000) als gevolg van een hoger aantal verkochte goederen | |||||
Incidenteel Veiligheidsbudget | 60 | - | - | 60 | incidenteel |
Betreft positief resultaat diverse incidentele veiligheidsbudgetten. Resultaat wordt met name veroorzaakt door lagere inhuurkosten (€39.000). Hierop is door de sector Veiligheid en Bestuur gestuurd en het resultaat moet worden gezien in relatie tot het negatieve resultaat op de Apparaatskosten zoals doorbelast vanuit de sector Veiligheid en Bestuur (onderdeel resultaat Apparaatskosten zoals hierboven weergegeven). Overige afwijkingen incidentele veiligheidsbudgetten €21.000 voordelig. | |||||
Overig | 64 | 9 | 2 | 75 | |
SALDO | 438 | -4 | 55 | 489 |
* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.