Korte toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | |
Doelstelling en openbaar belang | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. Cure doet dit door de focus te leggen op 4 kernwaarden, zijnde 100% hergebruik van de huishoudelijke afvalstromen, het optimaliseren van het serviceniveau voor de burgers, het beheersen en optimaliseren van de kosten en de inzet van mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Hierdoor kan het product afval verder ontwikkeld worden tot nieuwe grondstoffen en kan onder andere de werkgelegenheid en de circulaire regionale economie worden gestimuleerd. | |
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage): - Gemeente Eindhoven ca. 75%;
- Overige gemeenten ca. 25 % (Geldrop en Valkenswaard tezamen).
Voor zowel het AB alsook het DB geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem. - Het AB bestaat uit twee leden per deelnemende gemeente. De voorzitter is voorzitter van het AB en van het DB;
- Het DB wordt gevormd door de voorzitter van het AB alsmede twee overige leden. De twee overige leden worden uit en door het AB aangewezen. De leden van het DB zijn elk afkomstig uit verschillende deelnemende gemeenten.
| |
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |
Wet Normering Topinkomens | Niet van toepassing: het betreft aangestelde bestuurders van gemeenten (vanuit hun functie als wethouder) en een ambtenaar als directeur, ingepast in de lokaal gemeentelijke CAR structuur. | |
Maatsch. verant- woord ondernemen | Cure staat op de PSO-Prestatieladder op Trede 3. Dat betekent dat ze koploper zijn als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Naast het bieden van kansen aan deze mensen om werkzaam te zijn worden ze ook opgeleid door Cure. Hierdoor vergroten zij hun kansen om door te stromen naar een regulier betaalde baan in onze samenleving. In 95% van de gevallen stromen de medewerkers uit naar een regulier betaalde baan | |
Geleverde prestaties | Het afval in Eindhoven is binnen de ruimte van de begroting ingezameld en verwerkt. De begroting is tussentijds aangepast met ruim 2 mln vanwege hogere verwerkingskosten. In 2019 heeft de GR Cure de samenwerking met Orstedt om te komen tot de toepassing van de Renescience-techniek beëindigd. Dit houdt in dat het jaarrekeningresultaat 2019 van Cure negatief zal zijn. | |
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij Cure zijn: • Recente grote projecten vragen om continuering van inhuur van specialistische kennis over diverse zaken op breed financieel terrein. • Sinds 2016 geldt een vennootschapsbelastingplicht voor overheidsondernemingen. In dit verband zijn de risico’s de tijdige en juiste implementatie ervan en de potentiële druk op het resultaat. Er is eind 2019 nog geen eindbeeld. Het ziet ernaar uit dat er een beperkte belasting komt over de fictieve winst op voor afval ontvangen vergoedingen een gering percentage (2%). • BTW Stichting Afvalfonds Verpakkingen. A.g.v. een casus bij gemeente Leek bestaat het risico dat BTW afgedragen moet worden over de op grond van de Raamovereenkomst Verpakkingen ontvangen vergoeding vanaf 2012. • Lagere vergoedingen voor gescheiden afvalstromen (plastic, papier), als gevolg van internationale marktwerking. | |
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | |
-785 | 25.050 | -785 | 198 | 18.079 | 198 | |
Toelichting finan- ciële informatie | Betreft definitieve jaarcijfers 2019. | |