Korte toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. Coalitieakkoord 2018 zegt hierover: Duurzaamheid, klimaat, geluidsoverlast. Luchtkwaliteit, gezondheid en parkeerproblematiek zijn randvoorwaarden in de discussie over de toekomst van Eindhoven Airport. Wij hechten aan een zorgvuldig proces waar alle stakeholders in worden betrokken. Wij verwachten een goede en gelijkwaardige dialoog met Eindhoven Airport en het Rijk. Daarbij is de gebiedsontwikkeling rondom het vliegveld ook onderwerp van gesprek. | |
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en SchipholGroup (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA (via minderheidsbelang). | |
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de raad van commissarissen hebben in 2019 geen wisselingen plaatsgevonden. | |
Wet Normering Topinkomens | Door de Gemeente Eindhoven is in de AVA als aandeelhouder opnieuw aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directie van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. Dit standpunt is in de AVA echter (opnieuw) niet overgenomen. | |
Maatsch. verant- woord ondernemen | Eindhoven Airport heeft de vijf speerpunten uit het advies van dhr. Van Geel verwerkt in de herijkte strategie en positionering. Nadrukkelijk is hierbij gekozen voor een strategie waarbij de regio en het belang van de luchthaven voor de regio centraal staat. | |
Geleverde prestaties | Op 24 april 2019 heeft de heer Van Geel zijn advies afgegeven als een samenhangend pakket van maatregelen waarin hij de balans heeft gezocht tussen de verschillende belangen. In de kern komt het op de navolgende maatregelen neer: • Actief sturen op minder geluidsbelasting • Structureel bijdragen aan de klimaatdoelstellingen • Actief sturen op verbetering luchtkwaliteit • Meerwaarde voor de regio • Vertrouwen vanuit de omgeving Daarnaast is vanaf juli 2019 een nieuwe algemeen directeur aangetreden bij Eindhoven Airport, Roel Hellemons. Hij volgt Joost Meijs op. Ook is in 2019 de herbouwde parkeergarage P1 geopend. | |
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Geen bijzondere (financiële) risico’s. In de AVA van 2017 is dividendbeleid t/m 2020 vastgesteld door de aandeelhouders. Een en ander betekent dat een winstuitkering is gedaan ter grootte van € 458.410,-, waarvan 24,5% aan de gemeente Eindhoven Per 1 januari 2020 is voor 2 jaar een nieuwe vergunning afgegeven voor 41.500 vliegbewegingen (een zogenoemde stand still), in lijn met het advies van Pieter van Geel. Ook worden er vanaf 25 oktober geen vluchten meer gepland na 23:00uur. | |
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | |
14.330 | 16.260 | 113.936 | 14.270 | 26.755 | 100.064 | |
Toelichting finan- ciële informatie | Betreft de cijfers uit het jaarverslag 2019. | |