Korte toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het in 2019 vastgestelde samenwerkingsakkoord ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd.Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | |
Doelstelling en openbaar belang | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het in 2019 vastgestelde samenwerkingsakkoord ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | |
Inzicht bestuurlijk belang | Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. · Gemeente Eindhoven ca. 30% · Overige gemeenten ca. 70% Specifiek voor het onderdeel RHCe geldt dat ook het voor een gemeente in gebruik zijnde aantal strekkende meters archief onderdeel uitmaakt van de verdeling van de bijdrage over de deelnemende gemeenten. In het Algemeen Bestuur heeft iedere gemeente een gelijk stemgewicht. Bij besluiten moet meer dan de helft van het totale aantal stemgerechtigde leden van het algemeen bestuur aanwezig zijn, besluitvorming geschiedt bij meerderheid van stemmen. Voor het tot stand komen van een beslissing over vaststelling van de begroting, begrotingswijzigingen, jaarrekening en regionale agenda is een gekwalificeerde meerderheid vereist van drie/vierde van hen die een stem uitbrengen. | |
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | N.v.t. | |
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht het onderwerp bezoldiging op de agenda staan, dan neemt de gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting het lid algemeen bestuur. | |
Maatsch. verant- woord ondernemen | De organisaties van de Metropool Regio Eindhoven (MRE) en RHCe kennen een beperkte omvang, waarbij het merendeel van de begroting bestaat uit de kosten van personeel, bedrijfsvoering en gebouwen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt hierbij continue nagestreefd. | |
Geleverde prestaties | In maart 2019 is door de 21 samenwerkende gemeenten de besluitvorming inzake het MRE-Samenwerkingsakkoord 2019-2022 afgerond en het daaruit voortvloeiende MRE-Werkprogramma 2019 en is o.a. het opstellen van een Regionale Energiestrategie en een Streefbeeld landelijk gebied verder ter hand genomen, welke in 2020 in besluitvorming worden gebracht. Daarnaast zijn op 18 december het Werkprogramma 2020 en de daarmee samenhangende gewijzigde MRE-begroting 2020 vastgesteld, met als belangrijk element de hoogte van de gemeentelijke inwonerbijdrage aan de MRE. Tevens is op 28 december de Kadernota Begroting 2021 vastgesteld. Daarnaast zijn op meerdere momenten bijeenkomsten georganiseerd tijdens welke de gemeenten (raden en colleges) input konden leveren gericht op de realisatie van het Werkprogramma 2020 en het opstellen van het Werkprogramma en Begroting 2020. RHCe: Uitvoering gegeven aan het programma “Werk en Uitvoering 2019-2020”. | |
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Metropoolregio Eindhoven: In het najaar 2019 is de (financiële) vertaling van de besluitvorming van 27 maart 2019 over het nieuwe samenwerkingsakkoord vastgesteld. Daarmee is de evaluatie en doorontwikkeling van de MRE formeel afgerond. Vanaf 2020 werken we vanuit het nieuwe samenwerkingsakkoord, zowel qua governance, inhoudelijke programma, alsmede met bijbehorende inwonersbijdrage. Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe): De organisatie is in 2019 op orde gebracht, het contract met de interim manager is verlengd tot 31 augustus 2021 met oog op het bestendigen van de organisatie. In 2020 zal de toekomstige vorm van het E-depot bekeken worden mede in relatie tot aanbeveling uit de evaluatie MRE tot ontvlechting van het RHCe. Gulbergen: de voormalige stortplaats is officieel nog niet gesloten en de nazorg niet overgedragen aan de Provincie Noord Brabant. De voornaamste reden hiervoor is dat er tussen de stortplaatsen en de provincie Noord Brabant nog geen overeenstemming is over de voorwaarden van sluiting en overdracht. Er wordt onder regie van de MRE gewerkt aan een haalbaarheidsonderzoek ontwikkelvisie, mede gericht op het verminderen van financiële risico’s van de 21 gemeenten. Naheffingen afval: Het geschil tussen Attero en de Brabantse gewesten over de garantieplicht van aanlevering van brandbaar restafval over het jaar 2015 tot en met januari 2017 is tot een eindvonnis gekomen. Het eindvonnis geeft aan dat de Brabantse gewesten zijn verplicht tot het betalen van een naheffing van € 15 miljoen voor minder levering, waarvan € 5,1 miljoen voor de 21 gemeenten in MRE-verband. Er is door de Brabantse gewesten een procedure gestart bij het Gerechtshof om het vonnis te vernietigen. De Gemeente Eindhoven heeft binnen het aandeel restafval van de 21 MRE-gemeenten nagenoeg ongewijzigde hoeveelheden afval aangeleverd aan Attero. En stelt zich op het standpunt dat bij een succesvolle claim van Attero aan het MRE de bijdrage van de gemeente Eindhoven nihil is. Dat is tot nu toe ook steeds zo uitgedragen. Het gecalculeerde risico is gezien het voorgaande 0. De mogelijke claim zal volgens de gemeente Eindhoven dan ook betaald moeten worden door de overige regiogemeenten die in betreffende jaren minder afval zijn gaan aanleveren. Indien Eindhoven toch zou moeten meedoen in een regionale verdeling van de claim is het risico maximaal 1,5 miljoen. Binnen Eindhoven wordt voor deze vordering geen claim op de voorziening afvalstoffen gelegd. | |
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2019 | 31-12-2019 | 31-12-2019 | 2018 | 31-12-2018 | 31-12-2018 | |
1.039 | 18.050 | 5.821 | 1.005 | 17.413 | 4.280 | |
Toelichting finan- ciële informatie | Betreft conceptcijfers 2019. Het algemeen bestuur dient de jaarrekening nog vast te stellen. | |