Jaarrekening 2019

Taakvelden

Verkeer en vervoer

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Verbeteren fietspaden

We hebben het fietsen aantrekkelijker gemaakt, door de aanleg van hoogwaardige (snel)fietsinfrastructuur in en rond het centrum, extra fietsparkeerplaatsen bij het station, verbetering van de herkenbaarheid van de Slowlane, langer en vaker groen bij een aantal verkeerslichten, realisatie van een aantal fietstellers en we hebben met Schwung een app gelanceerd waardoor fietsers eerder groen licht krijgen op kruispunten.

Vernieuwen verkeersregelinstallaties

In 2019 zijn 12 verouderde verkeersregelinstallaties vervangen. Hierdoor is de doorstroming op deze plekken verbeterd. Tegelijkertijd zijn er ook verkeerslichten verouderd, waardoor eind 2019 33 van de 177 verkeerslichten verouderd zijn. Ook zijn er verkeerslichten aangesloten op glasvezel en is er op het noordwestelijk gedeelte van de Ring een software pakket gerealiseerd met de nieuwste technologie. Door deze slimme software passen de verkeerslichten, afhankelijk van het aanbod van verkeer zich aan, waardoor de doorstroming aantoonbaar is verbeterd.

Onderhouden wegen

In 2019 hebben we in het kader van groot onderhoud de deklagen vervangen van onder andere de Eisenhowerlaan en Tilburgseweg. Daarnaast hebben we straten compleet vervangen, waarbij zoveel mogelijk onthard en vergroend is. Dit zijn o.a. de Rooseveltlaan en de Pisanostraat.

Onderhoud en civieltechnische kunstwerken

In 2019 is onder andere onderhoud uitgevoerd aan de fietstunnel Tilburgseweg en de Berenkuil.

Reinigen

In 2019 hebben we door het uitvoeren van het integraal reinigingsbestek (groen en verharding), het uitvoeren van gladheidsbestrijding en het uitvoeren van curatief onderhoud invulling gegeven aan het dagelijks onderhoud in de stad. Hierdoor is de stad schoon en netjes gehouden.

In 2019 hebben we ons vooral gericht op:

  •

Een toekomstbestendige openbare ruimte (klimaat- en levensloopbestendig): We hebben hier invulling aan gegeven door onder andere de herinrichting van de A. van Leeuwenhoeklaan en Dirk Boutslaan.

  •

Een openbare ruimte die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten: We hebben op diverse plekken in de stad onderhoud gepleegd aan trottoirs (o.a in de buurten Genderdal, Blaarthem en 't Hofke) en (snel)fietspaden zoals de Rooseveltlaan, Floralaan West en een gedeelte van de Anthony Fokkerweg. Daarnaast hebben we 10 ommetjes gerealiseerd in de openbare ruimte, waaronder in Prinsejagt en in de Achtse Barrier.

  •

Een openbare ruimte die aansluit bij de menselijke maat: Bij herinrichtingen zorgen we ervoor dat mensen zich prettig voelen in de openbare ruimte, door o.a. het toepassen van groen en prettige verlichting. Het project Jouw Licht op 040 (Roadmap Licht) is in 2019 gestopt, omdat de verwachte resultaten achterbleven. In 2020 wordt de laatste buurt in het kader van dit project voorzien van LED verlichting

  •

Autoluwe binnenstad: We hebben de ambities om te komen tot een autoluw centrum uitgewerkt in de aanpak Ring + Radialen. Daarin hebben we de kaders vastgelegd voor maatregelen op het gebied van gedrag, actieve en duurzame mobiliteit, infrastructuur en beleidstrajecten. Om in te spelen op de verdichting in het gebied binnen de Ring is de Nota Parkeernormen geactualiseerd, waardoor er bij nieuwe ontwikkelingen meer wordt ingezet op duurzame vormen van mobiliteit, zoals (deel)fietsen, deelauto’s, het gebruik van openbaar vervoer en de inzet van mobiliteitsdiensten. Dit is ook in lijn met de vastgestelde Agenda deelmobiliteit, waarmee we nieuwe initiatieven uit de markt, zoals de elektrische deelscooters, beter kunnen faciliteren. We werken aan de verbetering van de doorstroming op de Ring (met o.a. slimme verkeersregelinstallaties) en we hebben de taskforce Minder Hinder opgericht. Daarmee zetten we in op het verminderen van hinder door het uitvoeren van quick-win maatregelen. Daarnaast hebben we innovaties de ruimte gegeven in de stad, zoals een test met zelfrijdende auto’s van Amber op de busbaan.

  •

In het programma SmartwayZ.NL zijn we samen met de provincie een traject gestart om te komen tot een bouwhub, waarmee het aantal verkeersbewegingen verminderd en beter gestuurd kan worden. Dit wordt in 2020 verder uitgewerkt. We zijn samen met het Rijk, provincie, Veldhoven en ASML begonnen aan de uitvoer van het maatregelenpakket om de bereikbaarheid van de Run te verbeteren. Binnen de Regionale bereikbaarheidsagenda hebben we nader onderzoek gedaan naar het deelproject Bundelroute op het Eindhovense deel (Eisenhowerlaan – Ring – Kennedylaan), wat een opmaat is voor een korte termijn maatregelenpakket. In 2019 is het korte termijn pakket Randweg A2 gepresenteerd, met daarin maatregelen die de bereikbaarheid van de Brainport op korte termijn kan verbeteren. Voor de lange termijn (na 2030) is het proces opgestart om te komen tot het bereikbaarheidsonderzoek Brainport. Dit onderzoek voeren we samen met de provincie en het Rijk uit de resultaten vormen  input voor het BO MIRT van 2020.
In juni hebben we het Europese ITS congres georganiseerd in de Brainport-regio. Met het grootste aantal bezoekers ooit voor een ITS EU Congres en 50% nieuwe bezoekers was dit erg succesvol. Uit de bestedingsimpuls blijkt dat de regio er ook van heeft geprofiteerd. Uit het totale proces inclusief bidbookfase blijkt (o.a. uit de steun van het bedrijfsleven en de regionale bijdrage), dat in onze regio de samenwerking erg sterk is. Inhoudelijk hebben we ons als stad/regio nogmaals op de kaart gezet als regio voor innovatie en voor smart mobility.  In 2019 verbeterde we de doorstroming op de Ring met Slimme software in onze verkeerslichten, contracteerden we een MaaS-dienstvelener en hebben we in overleg met de markt kaders gecreerd voor de verantwoorde introductie van deelmobiliteit (agenda deelmobiliteit). Daarnaast hebben we in 2019 de vestiging van het EIT Urban Mobility in de regio binnengehaald.

  •

Maatregelen die bijdragen aan het bereiken van emissievrije mobiliteit: Op het gebied van schone voertuigen is het uitvoeringsplan laadvoorzieningen voor elektrische voertuigen vastgesteld. Belangrijkste punten hieruit zijn onder meer het verder uitbouwen van het open marktmodel voor laadvoorzieningen, zodat er meer aanbieders komen die laadpalen in Eindhoven plaatsen en het verbeteren van het proces om een laadpaal aan te vragen in de openbare ruimte. Tevens hebben we vanuit de landelijke MaaS-pilot de zakelijke kilometers van de gemeente aanbesteed, met onder meer als doel om deze emissievrij te laten zijn.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/02/2020 15:53:45 met de export van 06/02/2020 15:50:53