Wat hebben we bereikt?
Verschuiving naar meer duurzame vervoerswijzen |
We hebben ingezet op het stimuleren van lopen, fietsen en het gebruik van het openbaar vervoer. Maar ook op het verbeteren van de doorstroming in de stad. In 2019 zijn de eerste delen van de Vestdijk opgeleverd, alsook de Kanaalstraat. Daarin is meer ruimte gekomen voor de fietser en met name voor de voetganger. Via de heringerichte Kanaalroute (Dirk Boutslaan) kan de automobilist die in het centrum moet zijn, op een snelle en comfortabele manier van en naar het centrum. Met het in 2019 vastgestelde plan autoluwe binnenstad werken we de komende jaren verder aan het aantrekkelijker maken van het centrum.
Een verkeersveilige stad |
In 2019 zijn er twee nieuwe schoolzones bijgekomen en zijn er drie schoolzones voorbereid, wat een positieve bijdrage heeft geleverd aan de verkeersveiligheid rondom scholen. Ook is er samen met de politie een gedragscampagne gestart, gericht op de verkeersveiligheid op de Hoogstraat.
Aantrekkelijke en leefbare openbare ruimte |
We hebben hier uitwerking aan gegeven door het uitvoeren van beheer (waaronder reinigen, onkruid verwijderen etc) en het uitvoeren van herinrichtingsprojecten, zoals de Pisanostraat en Dirk Boutslaan. Hier is zoveel mogelijk onthard en groen gerealiseerd.
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||||||||
Rapportcijfer bereikbaarheid van het centrum | 6,9 | 7,4 | 7,3 | ||||||||||||
| |||||||||||||||
% duurzaam vervoer in de modal split | 60% | ≥61% | 65% | ||||||||||||
| |||||||||||||||
Aantal ernstige verkeersongevallen | 140 | 118 | 130 | ||||||||||||
| |||||||||||||||
% inwoners dat tevreden is over inrichting en onderhoud openbare ruimte | 73% | >75% | 73% | ||||||||||||
| |||||||||||||||
Basiskwaliteit wegen | - | 89% | 89% | ||||||||||||
| |||||||||||||||
Basiskwaliteit civieltechnische kunstwerken | - | 90% | 96% | ||||||||||||
| |||||||||||||||
Basiskwaliteit schoon en netjes | 97% | 90% | 96% | ||||||||||||
|