Wat hebben we daarvoor gedaan?
Bestrijden van onderwijsachterstanden | ||
We hebben VVE aangeboden, peuters geleid naar voorzieningen, toezicht op de kwaliteit van de voorzieningen gehouden, de regie- en coördinatiefunctie van het onderwijs op VVE gefaciliteerd en het bereik van peuters gemonitord. De subsidieregelingen speelinloop en schakelklassen zijn in 2019 vernieuwd, zodat de middelen in 2020 op die scholen terecht komen met het meeste risico op onderwijsachterstand. Daarnaast is ook extra aandacht besteed aan de verbeterpunten die in 2019 uit de VVE monitor 2018 naar voren zijn gekomen. | ||
Tegengaan voortijdig schoolverlaten | ||
Met de ontwikkeling van het regionale programma VSV bieden we alle vsv-ers (ook kwetsbare jongeren uit VSO en Pro) perspectief op een diploma, dagbesteding en/of arbeid met een passend traject. | ||
Versterken basisvaardigheden volwassenen | ||
In 2019 hebben we samen met de kernpartners (Bibliotheek Eindhoven, Ster College en Gemeente Eindhoven) en de Stichting Lezen & Schrijven het ‘Stadsplan Basisvaardigheden 2019 – 2023’ opgesteld en zijn aan de slag gegaan met de uitvoering hiervan. We benoemden een taalnetwerkcoördinator die lokaal en regionaal (we zijn als contactgemeente verantwoordelijk voor de arbeidsmarktregio Zuidoost Brabant) als ‘veldwerker’ verbindingen legt, goede voorbeelden en kennis deelt en bijdragen levert aan een dekkend lokaal en regionaal educatie netwerk. Samen met diverse andere contactgemeenten (waar onder Amsterdam en Breda) hebben we de impact van de diverse taaltrajecten in beeld gebracht. We leverden een bijdrage aan de werksessies die leidden tot OESO-aanbevelingen ten aanzien van monitoring en kwaliteit. De aanbevelingen worden door OCW in afstemming met de VNG verwerkt tot een monitor basisvaardigheden en een kwaliteitskader voor al het WEB-bekostigde aanbod. | ||
Leerlingenvervoer mogelijk maken | ||
We hebben de wettelijke regeling leerlingenvervoer uitgevoerd voor leerlingen die niet zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | ||||||||||||||
% deelname VVE kinderen met indicatie | 90% | 93% | 90% | ||||||||||||||
| |||||||||||||||||
% deelname VVE totaal (met en zonder indicatie) | 70% | 74% | 68% | ||||||||||||||
|
In 2019 hebben we ons vooral gericht op:
• | Uitvoeren wettelijke taken: We hebben de wettelijke taken uitgevoerd: bestrijding onderwijsachterstanden, toezicht/handhaving kinderopvang en leerplichtwet, toezicht openbaar onderwijs, regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC), tegengaan van voortijdig schoolverlaten, uitvoeren WEB en leerlingenvervoer. |
• | Versterken basisvaardigheden volwassenen: Conform het collegeprogramma hebben we het stadsplan laaggeletterdheid samen met de partners opgesteld en is deze in 2019 door het college vastgesteld. |
• | Integrale onderwijsagenda 2020-2024: Conform het collegeprogramma zijn we in 2019 met alle LEA partners aan de slag gegaan met het opstellen van een integrale onderwijs agenda 2020-2024. Iedereen doet mee en een goede aansluiting onderwijs-jeugdhulp zijn daarin als belangrijkste thema’s opgenomen. Op beide thema’s zijn werkgroepen bestaande uit alle geledingen van LEA actief aan de slag gegaan om tot samenwerkingsafspraken en uitvoering te komen. |
• | Bestrijding onderwijsachterstanden: Er is in 2019 besloten om naast de wettelijke uitbreiding van uren voor doelgroeppeuters (van 10 naar 16 uur) ook de uren voor niet-doelgroep peuter te verhogen per 2020. Er is een lager uurtarief afgesproken en een reserve opgebouwd om de uitbreiding van uren vanaf 2020 ook te kunnen bekostigen. Daarmee dragen we conform afspraken coalitieakkoord samen met de SPIL partners blijvend zorg voor VVE voor alle kinderen. |