Jaarrekening 2019

Taakvelden

Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Wat hebben we bereikt?

Optimale ontwikkeling 0-13 jarigen

In 2019 zijn de Lokaal Educatieve Agenda partners (Gemeente, kinderopvang, PO,VO,MBO en maatschappelijke partners) middels een intensief traject aan de slag gegaan om tot een integrale onderwijsagenda 2020-2024 te komen. Deze agenda is voornamelijk gericht op het voorkomen van achterstand en het bevorderen van gelijke kansen voor 0-23 jarigen. Conform het collegeprogramma volgt besluitvorming over deze agenda in 2020 en zal jaarlijks een terugkoppeling volgen over de stand van zaken.

Met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en het Eindhovense concept Spelen, Integreren en Leren (SPIL) voorkomen we onderwijsachterstanden en zorgen we dat Eindhovense kinderen in de leeftijd 0-13 jaar zich beter ontwikkelen. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat voorschoolse educatie een positieve bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van peuters. Peuters in Eindhoven mogen vanaf 2 jaar en 3 maanden tot hun 4e verjaardag naar de voorschoolse educatie. Er is een lager uurtarief afgesproken en een reserve opgebouwd om de uitbreiding van uren vanaf 2020 ook te kunnen bekostigen.

In 2019 zijn de resultaten van VVE monitor 2018 gepubliceerd en is de raad middels een RIB hierover geïnformeerd. Hierin is duidelijk naar voren gekomen dat het huidige beleid succesvol is, maar een aantal punten nog verdere aandacht behoeven. In 2019 is er meer aandacht geweest voor educatief partnerschap met ouders, verbetering SPILzorgstructuur en verbeterafspraken Bibliotheek op SPIL. De VVE monitor is in 2019 verbreed naar een SPIL monitor met daarin o.a. aandacht voor integratie, wijkfunctie, innovatie en daadwerkelijke deelname van peuters aan VE.

Jongeren (13-23 jaar) perspectief bieden op arbeid/dagbesteding

In 2019 is er vanuit het regionale programma Jongeren In een Kwetsbare Positie (JIKP) gewerkt aan een sluitende ketenaanpak zodat kwetsbare jongeren meer perspectief krijgen op een diploma, dagbesteding of arbeid. Om de kwetsbare jongeren te kunnen volgen en monitoren of zij daadwerkelijk op een passende plek zitten is een JIKP monitor ingericht. De samenwerking tussen gemeenten, werkbedrijven en scholen is in 2019 vastgelegd in een convenant, zodat we de jongeren kunnen registreren en warm over  kunnen dragen: van school naar werk en van school naar dagbesteding. Er is in 2019 een startsein gegeven voor de aanpak van loopbaanbegeleiding binnen de keten waarbij aandacht is voor beroep -en studiekeuze en is de ondersteuning bij overstap en doorstroom van vo naar mbo aangescherpt. Er is ook een bedrijvendag georganiseerd waar de kwetsbare jongeren binnen de veilige setting van een school kennis hebben gemaakt met bedrijven voor een stageplek of een (leer)werkplek.

Volwassenen beheersen basisvaardigheden

In 2019 hebben de kernpartners (Bibliotheek Eindhoven, Ster College en Gemeente Eindhoven) samen met de Stichting Lezen & Schrijven het ‘Stadsplan Basisvaardigheden 2019 – 2023’ opgesteld en ondertekend. Het plan is erop gericht om meer laaggeletterde inwoners van Eindhoven te bereiken om vervolgens hun basisvaardigheden te kunnen vergroten.

In 2019 zijn we een inkooptraject gestart leidend tot een Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) contract met het Ster College voor de komende vier jaar. Het Stadsplan en het WEB contract sluiten naadloos aan bij de bestuurlijk afspraken die Rijk en VNG ten aanzien van de aanpak laaggeletterdheid maakten (Samen aan de Slag voor een vaardig Nederland).

Betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt

In 2019 is het actieplan aansluiting Onderwijs – Arbeidsmarkt met betrokkenheid van de gemeenteraad en stakeholders uit de regio opgeleverd. Hierin zijn 18 projecten opgenomen die de aansluiting en samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt bevorderen.

ga terug
Deze pagina is gebouwd op 06/02/2020 15:53:45 met de export van 06/02/2020 15:50:53