Jaarrekening 2019

Paragrafen

3c. Onderhoud kapitaalgoederen

Kerncijfers en overige gegeven

Elementenverharding 

8.780.000 m2 

Asfaltverharding

4.070.000 m2 

Halfverharding

360.000 m2 

Aantal lichtpunten 

54.307 stuks 

Kosten onderhoud

Begrote kosten onderhoud   

€  11,1 miljoen

Werkelijke kosten onderhoud   

€ 7,6 miljoen

Werkelijke kosten onderhoud in 2019 ten opzichte van begrote kosten

Voor onderhoud van kapitaalgoederen (groot onderhoud aan wegen, terreinen, verlichting, civieltechnische
kunstwerken) is in de begroting 2019 een bedrag van € 11,1 miljoen opgenomen. Een bedrag van  € 7,6 miljoen euro is uitgegeven aan de uitvoering van onderhoud aan deze kapitaalgoederen.  

Verklaring afwijking werkelijke kosten ten opzichte van begrote kosten

De vervanging van wegen mag niet meer eenmalig vanuit de reserve of jaarlijkse exploitatiebudgetten gedekt worden. Door de aangepaste wetgeving vanuit het Besluit Begroting en Verantwoording worden de kosten geactiveerd. Dit resulteert in een overschot op het budget dat beschikbaar is, omdat niet de hele investering in een keer afgeschreven wordt. De beschikbare middelen in de begroting zijn in stand gehouden en beschikbaar gesteld ter dekking van de kapitaallasten en lasten onderhoud. Op basis van het te actualiseren wegenbeheerplan wordt in 2020 bepaald  welk budget nodig is om te komen tot het vastgestelde (minimale) kwaliteitsniveau. De stelselwijziging resulteert in 2019 (door gefaseerde ingroei) tot een incidenteel voordeel op het budget. Dit verschil is ook opgenomen in taakveld 2.1.

Nadere toelichting over het uitgevoerde onderhoud in 2019 in relatie tot het geplande onderhoud 2019

Voor de kapitaalgoederen is het cyclisch onderhoud en het technisch meerjaarlijkse onderhoud relevant. In
2019 is onder andere groot onderhoud gepleegd aan de Pisanostraat, Rooseveltlaan en Dirk Boutslaan en is in een groot aantal gebieden (10) de trottoirs die niet aan het kwaliteitsniveau voldeden, aangepakt. Naast de middelen voor het feitelijk onderhoud van de kapitaalgoederen zijn er ook curatieve middelen ten behoeve van de kapitaalgoederen. Deze middelen zijn ingezet om de veiligheid van de openbare ruimte te garanderen oftewel om gevaarlijke situaties of afsluiting van wegen te voorkomen (gebaseerd op onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar). Inzet van deze middelen geeft een signaal over hoe het staat met het onderhoud van de stad. In 2019 is er geen noodzaak geweest om extra curatief in te grijpen. Er zijn geen overschrijdingen op de curatieve middelen in 2019.

Onderhoudsachterstanden

In mei 2016 heeft de gemeenteraad een nieuw kwaliteitsniveau voor het onderhoud van wegen vastgesteld: kwaliteitsniveau C, waarbij kwaliteitsniveau D wordt geaccepteerd mits dit niet leidt tot kapitaalvernietiging en onveilige situaties (dit behelst maximaal 9,6% van het totale areaal). In de begroting 2017 zijn de middelen opgenomen, zodat dit kwaliteitsniveau binnen een periode van 4 jaar wordt behaald. Weginspecties worden 1x per 2 jaar gehouden, zo ook in 2019. In 2019 voldeed 88.9% van de wegen aan de norm. Er is nog sprake van een kleine afwijking t.o.v. het gestelde kwaliteitsniveau. Dit komt doordat de extra middelen n.a.v. het dossier onderhoud wegen (2016) pas in 2017 in de begroting opgenomen konden worden, waardoor er pas vanaf 2017 extra projecten in voorbereiding konden worden genomen. In principe lopen we hierdoor een jaar achter. Rekening houdend met de reeds in voorbereiding en gedekt zijnde projecten, zouden we in 2019 op 10,5% uitkomen. De achterstand is inmiddels ingelopen van 13,6% naar 11,1%. Dit is een flinke positieve afname van 2,5%.

Uitvoering projecten maatschappelijk- en economisch nut ter verbetering van kapitaalgoederen

Het onderhoud lift ook mee in projecten die in het kader van andere programma’s (waaronder water en verkeer) worden uitgevoerd. Zo is in 2019 de Breitnerstraat aangepakt.

Ontwikkelingen

In 2020 wordt een nieuwe wegenbeheerplan opgesteld voor de periode 2021-2024. Op dat moment wordt opnieuw bekeken of er voldoende middelen zijn om het areaal op het vastgestelde onderhoudsniveau te onderhouden.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2020 15:53:45 met de export van 06/02/2020 15:50:53